موزه مطبوعات کرمان تنها موزه مطبوعات ایران

موزه مطبوعات کرمان تنها موزه مطبوعات ایران

به گزارش گلونی موزه مطبوعات کرمان تنها موزه مطبوعات کشور با صد سال سابقه روزنامه‌نگاری در این استان است. این موزه تصویری واضح از عمق مسیری را که مطبوعات محلی طی صد سال گذشته طی کرده‌اند، ارائه می دهد.

موزه مطبوعات

محمدعلی فردوس سردبیر هفته نامه فردوس کویر و رئیس وقت خانه مطبوعات کرمان بنیانگذاری این موزه را به سازمان میراث فرهنگی استان پیشنهاد کردند و پس از شش ماه جمع‌آوری اسناد و امکانات روزنامه نگاری قدیمی در کرمان، با حمایت سازمان میراث فرهنگی، این موزه در سال ۱۳۸۳ به مناسبت روز ملی روزنامه نگاری، در ساختمانی به مساحت ۱۰۰ متر افتتاح شد.

در ساختمان موزه، دو چهره برجسته کرمان، یعنی سید علوی یکی از نوادگان محترم امامان شیعه در استان و همچنین ناظم الاسلام کرمانی از روزنامه‌نگاران و مشروطه خواهان مشهور ایران دفن شده‌اند.

آثار درون موزه

یک دستگاه چاپ لیتوگرافی ۹۰ ساله، دوربین‌های عکاسی، بایگانی روزنامه‌هایی که در صد سال گذشته منتشر می‌شود، تصاویر جعبه‌های قلم، عصای برخی روزنامه‌نگاران، امکانات چاپ و نسخه خطی قرآن که به ۲۰۰ سال پیش باز می‌گردد از جمله مظاهر اصلی یک قرن روزنامه‌نگاری در استان کرمان که حتی در مواجهه با فراز و نشیب‌های بسیاری نیز به مسیر خود ادامه میدهد.

یکی از محبوب‌ترین موارد این موزه در کرمان اولین روزنامه منتشر شده ایران است که تماشای آن بسیار جالب به نظر می‌رسد.

در ساختمان موزه نیز دو مقبره از مشاهیر کرمان وجود دارد که آن روزها در صنعت نشر فعالیت داشتند.

اگر دوست دارید ببینید اولین روزنامه‌ها و مجلات در ایران چه شکلی هستند، به کرمان سفر کرده و از این موزه جذاب دیدن نمایید.

چگونه به این مکان برویم؟

نشانی: کرمان، خیابان شریعتی، نرسیده به سه راه چمران (شمال جنوبی)، آرامگاه سید علوی

با گوگل مپ به موزه مطبوعات کرمان بروید

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی

کد خبر : 200320 ساعت خبر : 5:00 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=200320
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات