کتاب مهاجرت پرندگان و لزوم وجود دانش مهاجرت

وبینار شماره 25 دانش، تجربه و زمین

لزوم وجود دانش مهاجرت؛ آیین رونمایی از کتاب مهاجرت پرندگان، پرندگان مهاجر ایران

وبینار شماره ۲۵ دانش، تجربه و زمین

به گزارش گلونی ریتم منظم مهاجرت جزئی حیاتی از زندگی خیلی از گونه‌ها است. پرندگان مهاجر هر ساله میلیون‌ها نفر را در بهت و شگفتی فرو می‌برند.

پروازهای زمان‌­بندی شده و اغلب طولانی آن­ها که به صورت دسته­ جمعی و یا انفرادی انجام می‌شود، یادآور تغییر فصل و سیر منظم طبیعت است.

این مخلوقات وقت‌­­شناس از روی غریزه مهاجرت می‌کنند. در برخی از گونه‌ها، پرندگان بالغ و جوان‌­ترها به صورت جداگانه مهاجرت می‌کنند.

رونمایی از کتاب مهاجرت پرندگان

سایر ویدیوها در نماشای گلونی

برخی از پرندگان در فصل مهاجرت در دسته‌­جات متعدد گرد هم آمده و با یکدیگر عازم سفر می‌شوند، برخی دیگر مانند لک­‌لک‌ها از ستون‌های گرمایی کمک می‌گیرند، برخی نیز نظیر آخرین بازمانده جمعیت غربی درنای سیبری بار سفر را به تنهایی بر دوش می‌کشند.

مطالعات نشان می‌دهد که تغییر طول روز در بهار و پاییز نقش موثرتری از درجه حرارت در مهاجرت پرندگان دارد چرا که باعث تغییرات هورمونی می‌شود و به همین دلیل خیلی از پرندگان مانند سسک تالابی وزن خود را پیش از مهاجرت، عملا ۲ برابر می‌کنند تا بتوانند مسیرهای طولانی را با سرعت طی کنند.

سایر ویدیوها در نماشای گلونی

استفاده از نور خورشید و ستاره‌ها، استفاده از امواج عرضی پولارایز جهت قضاوت و جهت‌یابی درست در روزهای ابری همه از جمله شگفتی‌های مهاجرت در دنیای پرندگان است.

کتاب «مهاجرت پرندگان، پرندگان مهاجر ایران» نوشته ایمان ابراهیمی مدیرعامل انجمن حفاظت پرندگان آوای بوم یکی از معدود کتاب­‌هایی است که از ضرورت دانش به منظور حفاظت صحیح از پرندگان مهاجر سخن می‌گوید.

سایر ویدیوها در نماشای گلونی

این کتاب تقریبا ۳۰۰ صفحه‌ای که حاصل سال‌ها تلاش و زحمت نویسنده در حوزه حفاظت از پرندگان است، نه‌ تنها نثری روان دارد بلکه به گفته دکتر سید محمود قاسم‌پوری، عضو هیئت علمی گروه محیط زیست دانشگاه تربیت مدرس عمیقا برخاسته از مشاهداتی است که به هر خواننده‌ای بسته به میزان دانشی که از طبیعت دارد، نکاتی را خواهد آموخت.

در وبینار ۲۵ دانش، تجربه و زمین پایگاه خبری گلونی، میزبان ایمان ابراهیمی نویسنده این کتاب ارزشمند و دو میهمان دیگر آقایان علیرضا هاشمی، مدیر گروه پرنده‌نگری طرلان و عضو گروه تخصصی کرکس‌های اتحادیه جهانی حفاظت و دکتر آرش حبیبی پیشکسوت پرنده‌نگری بوده‌ایم.

این وبینار متفاوت را در حوزه محیط زیست از دست ندهید.

نویسنده: فرناز حیدری

کد خبر : 205094 ساعت خبر : 1:35 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=205094
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات