احمد کسروی و روایت او از ایران

احمد کسروی و روایت او از ایران

به گزارش گلونی احمد کسروی می‌گوید: «دلبستگی به استقلال ایران و از دست ندادن هیچ گوشه‌ای از آن باید مقصد اول باشد.

ایرانیان باید به استقلال خود قیمت گذارند و دلبستگی نشان دهند. باید به همه‌ توده، معنی آن را بفهمانند. باید نگذارند تاریخ چندهزارساله‌ ایران پایان پذیرد. این سرزمین ماست. اینجا خانه‌ ماست.

ما اینجا می‌نشینیم و زندگی می‌کنیم و از آبش و هوایش برخوردار می‌شویم. در کوه و دشتش می‌گردیم و لذت می‌بریم. زمین‌هایش را می‌کاریم و خوراک به دست می‌آوریم. از کان‌هایش و از جنگل‌هایش بهره می‌جوییم. هرچه داریم از اینجاست. باید قدرش را بدانیم و به آبادی‌اش کوشیم. هر مردمی میهنی دارند و اینجا هم میهن ماست.

آنها که هزارها سال است استقلال خود را از دست داده‌اند، می‌کوشند که آن را به دست آورند. ما که داریم چگونه از دست دهیم؟!»

احمد کسروی و روایت او از ایران

سید احمد حکم‌آبادی (کسروی) هشتم مهر سال ۱۲۹۶ خورشیدی در تبریز چشم به جهان گشود. او در حوزه‌های مختلفی هم‌چون تاریخ، زبان‌شناسی، علوم دینی، روزنامه‌نگاری، وکالت و سیاست فعالیت داشت.

از کتاب‌های مهم او در حوزه تاریخ می‌توان به «تاریخ مشروطه ایران» اشاره کرد که برجسته ترین سند نوشته شده از رویدادهای مشروطه و چند و چون آن است و هنوز هم مورد استفاده محققین این دوره از تاریخ ایران قرار می‌گیرد.

«تاریخ هجده ساله آذربایجان» کتاب دیگر اوست که به گفته خودش ادامه کتاب قبلی است و به بررسی تحولات ایران در خلال و پس از مشروطه می‌پردازد.

وی همچنین به گفته احسان یارشاطر نخستین کسی است که با کتاب آذری یا زبان باستان آذربایجان این زبان را مورد توجه و تحقیق قرار داده است.

کسروی که در بیستم اسفند ۱۳۲۴ خورشیدی در جلسه دادگاه کاخ دادگستری حضور یافته بود، همراه با دستیارش به ضرب چاقو کشته شد.

پایان پیام

نویسنده: ناعمه شاهوردی‌لو (دانشجوی تاریخ دانشگاه علامه طباطبایی)

کد خبر : 211886 ساعت خبر : 11:32 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=211886
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات