بیانیه پایانی دومین همایش ملی حفاظت از ماهیان بوم­زاد ایران

بیانیه پایانی دومین همایش ملی حفاظت از ماهیان بوم­زاد ایران

به گزارش گلونی در این بیانیه آمده است: با استعانت از خداوند متعال و به همت پژوهشکده حوضه آبی دریای خزر دانشگاه گیلان و انجمن ماهی شناسی کشور، دومین همایش ملی حفاظت از ماهیان بوم­زاد ایران در تاریخ ششم اسفندماه ۱۳۹۹ در دانشگاه گیلان برگزار گردید و موارد ذیل به عنوان قطعنامه همایش مورد تصویب، تأیید و تأکید اعضای حاضر و شرکت­ کنندگان قرار گرفت:

بیانیه پایانی دومین همایش ملی حفاظت از ماهیان بوم­زاد ایران

ویدئوهای این همایش را در این لینک می‌توانید ببینید.

۱- با توجه به تنوع بالای ماهیان بوم‌­زاد در کشور و اهمیت آنها به عنوان میراث زیستی و طبیعی کشور و ضرورت حفاظت از این ماهیان؛ و همچنین به منظور تبادل نظر و اطلاع از پژوهش‌ها و اقدامات انجام شده و ارائه راهکارهای مقابله با چالش‌ها و تهدیدات پیش روی، تشکیل و راه­‌اندازی کارگروه حفاظت از ماهیان بوم‌­زاد کشور یک ضرورت تشخیص داده می­‌شود که باید وارد فاز اجرایی شود.

۲- با توجه به اهمیت موضوع و هماهنگی در امور، کلیه جنبه‌های مربوط به این ماهیان و مشارکت سایر انجمن­‌های علمی و سازمان­‌های مرتبط، تشکیل مرجع ملی ماهیان بوم زاد کشور به مرجعیت انجمن ماهی شناسی ایران مورد تأکید و تأیید قرار گرفت.

۳- امر حفاظت و حمایت از ماهیان بوم­زاد، متضمن توسعه مطالعات و پژوهش های زیست­‌شناسی و اکولوژیک این ماهیان در سطح کشور است. لذا، برخورداری از وجود اطلاعات پایه و اختصاصی و شناخت چالش‌ها و تهدیدات برای هر گونه، امری ضروری و زیر بنایی است که زمینه تاثیرگذاری بر سیاست­گذاران، مدیران و همچنین تنویر و آگاهی افکار عمومی و جامعه را فراهم نماید که در صورت ضرورت و نیاز، می­تواند منجر به تدوین مصوبات قانونی به­روز و کارآمد در زمینه حفاظت از ذخایر با ارزش ماهیان بوم­زاد کشور گردد.

۴- به منظور انتقال یافته و نظرات مرجع ملی به نهادهای مسئول و متولی، ضرورت تشکیل کمیته ملی مدیریت ماهیان بوم زاد کشور مورد تأیید و تأکید قرار گرفت.

۵- تشکیل یک بانک اطلاعاتی حاوی کلیه داده‌­ها و اطلاعات و نتایج پژوهش­‌ها و اقدامات انجام شده روزآمد با همکاری تمامی ذینفعان و مدیریت و نظارت مرجع ملی، مورد تصویب قرار گرفت.

۶- بررسی و پایش مستمر حضور و ورود گونه‌­های غیربومی و اثرات آن­ها بر ذخایر ارزشمند ماهیان بوم‌­زاد مورد تأکید قرار گرفت که می‌تواند با هماهنگی مرجع ملی و همکاری نهادهای مسئول و مراجع پژوهشی و اجرایی کشور انجام شود.

۷- با عنایت به ضرورت اجماع ملی در حفاظت از ماهیان ارزشمند میهن علی­‌الخصوص ماهیان در معرض خطر انقراض و لزوم فرهنگ‌­سازی و آگاهی افکار عمومی در این زمینه، درج یک روز در تقویم ملی با عنوان روز ملی حفاظت از ماهیان بوم­زاد و حفاظت شده و همچنین روز ملی حفاظت از ماهیان خاویاری از شورای فرهنگ عمومی درخواست و پیگیری می‌­گردد.

۸- برگزارکنندگان دومین همایش حفاظت از ماهیان بوم­زاد یاد درگذشتگان پیشکسوت عرصه ماهی­شناسی و بازسازی ذخایر ماهیان شمال کشور، علی­‌الخصوص ماهیان حوضه آبریز دریای خزر و ماهیان ارزشمند خاویاری، زنده­‌یادها مهندس احمد بریمانی، مهندس فرهاد فریدپاک، مهندس ناصر گروهی، دکتر وحید حق پناه، دکتر حسین یوسف­پور و استاد ارجمند دکتر امین کیوان را گرامی داشته و آرزوی شادی و آرامش الهی برای روح این عزیزان دارند.

بیانیه پایانی دومین همایش ملی حفاظت از ماهیان بوم­زاد ایران

پایان پیام

کد خبر : 214040 ساعت خبر : 10:56 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=214040
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات