تفریحات سالم نوشته‌ عمران صلاحی در جلسه ۸۷ مکتب خانه طنز

تفریحات سالم نوشته‌ عمران صلاحی در جلسه ۸۷ مکتب خانه

به گزارش گلونی روز ۲۶ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ در ساعت ۲۱، هشتاد و هفتمین جلسه از سلسله جلسات مکتب خانه طنز برگزار شد.

در این جلسه که به بررسی و تحلیل یکی از متن‌های طنز عمران صلاحی اختصاص داشت، عده‌ای از علاقه‌مندان به طنز و طنزنویسی به صورت مجازی حضور داشتند.

مرحوم عمران صلاحی یکی از مشهورترین طنزنویسان کشور، داستانی دارد به نام تفریحات سالم که در این مکتب خانه از زوایای مختلف بررسی و تکنیک‌ها و ترفندهای طنزنویسی نیز بیان شد.

تفریحات سالم نوشته‌ی عمران صلاحی

قبل از دیدن جلسه این متن را بخوانید.

 سایر ویدیوها در نماشای گلونی

عمران صلاحی، داستان تفریحات سالم را با شیوه موجزگویی و هنرمندانه به رشته‌ تحریر در آورده و از نبود زیر ساخت‌های قوی برای برنامه‌ریزی درست در جامعه با نگاهی متفاوت آن را نقد کرده است.

در این داستان، آن‌چه را که نویسنده بیان کرده و آن را ساخته و پرداخته، در ظرافتی خاص خراب می‌کند و مجدد بنایی جدید را با ارتفاع بیشتری از نو می‌سازد.

همچنین در این روایت به ظاهر ساده و خودمانی، مفاهیم عمیقی وجود دارد که نویسنده با گوشه و کنایه به آن پرداخته است.

در قسمتی از این داستان وقتی محکوم از شیر می‌پرسد حالا چطور می‌شود؟ و شیر در پاسخ به او می‌گوید بالاخره یک طوری می‌شود. این دقیقا نشان از آینده‌ای نا معلوم و بدون برنامه‌ریزی دارد و بیان‌گر اتفاقی است که هر روزه با آن رو به رو هستیم!

در پایان رضا ساکی مدرس این کارگاه مهم‌ترین نکته برای طنز نوشتن و خنداندن را نیاز به ایده، حرف و نگاهی متفاوت به دنیا و اجتماع دانست که با روش‌های ساده و تاثیر گذاری همچون استفاده از حکایت و متل ها قابل طرح است.

برای شرکت در جلسات بعدی مکتب‌خانه طنز کافی است در زمان برگزاری روی لینک مربوطه کلیک کنید و سپس گزینه مهمان را انتخاب کنید و پس از نوشتن نام خود وارد وبینار شوید.

پایان پیام

کد خبر : 208280 ساعت خبر : 11:41 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=208280
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات