حفاظت از ماهیان خاویاری دریای کاسپین

حفاظت از ماهیان خاویاری دریای کاسپین

به گزارش گلونی دومین همایش ملی حفاظت از ماهیان بوم زاد ایران در تاریخ ۶ اسفند به میزبانی آنلاین گلونی برگزار شد.

دکتر بهرام فلاحتکار عضو گروه شیلات، دانشکده منابع طبیعی، دانشگاه گیلان، صومعه سرا و گروه علوم دریایی، پژوهشکده حوضه آبی دریای خزر، دانشگاه گیلان، رشت یکی از سخنرانان این همایش بود.

موضوع سخنرانی ایشان «ضرورت اجماع ملی در حفاظت ماهیان خاویاری دریای کاسپین» بود.

ویدئوهای این همایش را در این لینک می‌توانید ببینید.

حفاظت از ماهیان خاویاری دریای کاسپین

سایر ویدیوها در نماشای گلونی

در این مطالعه، وضعیت صید و صیادی و تولید خاویار از تاسماهیان وحشی و بازسازی ذخایر این ماهیان در دریای کاسپین طی چند سال اخیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

متاسفانه به دلایل مشخصی از جمله صید بی‌رویه و قاچاق، تخریب مناطق تخمریزی و زیستگاه‌های طبیعی، آلودگی های زیست محیطی و کاهش میزان رهاسازی بچه ماهیان خاویاری، نسل این گونه های ارزشمند شدیداً کاهش یافته و میزان صید در بخش جنوبی دریا تنها به ۱۳ تن در سال ۱۳۹۸ رسیده است.

با این وضعیت به نظر می‌رسد در سال‌های نه چندان دور نسل برخی از این ماهیان در دریای کاسپین نایاب و منقرض شوند.

در این بین، توجه به آبزی پروری این ماهیان خصوصاً گونه‌های فیل ماهی و تاسماهی سیبری در ایران افزایش یافته، به‌طوری که میزان تولید گوشت و خاویار در سال ۱۳۹۸ به ترتیب بالغ بر ۲۸۳۰ و ۱۰/۶ تن بوده است.

با توجه به کاهش شدید ذخایر، لزوم احیای مناطق تخمریزی طبیعی این ماهیان در رودخانه‌ها، جلوگیری از صید قاچاق و استمرار بازسازی ذخایر تحت مدیریت کلیه کشورها در قالب یک برنامه عملیاتی باید مدنظر قرارگیرد که در این مطالعه به این مسائل و چارچوب یک برنامه عملیاتی مناسب در دریای کاسپین اشاره شده است.

همچنین جهت آگاهی بیشتر آحاد جامعه و فرهنگ سازی مناسب در این خصوص، روز خاصی به عنوان روز ملی حفاظت از ماهیان خاویاری پیشنهاد می گردد.

پایان پیام

کد خبر : 211516 ساعت خبر : 1:27 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=211516
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات