دکتر حسین آخانی و یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست

دکتر حسین آخانی در مرحله نهایی یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست جایزه مهرگان علم

اسامی برگزیدگان و تقدیرشدگان این دوره جایزه مهرگان علم در سه بخش بهترین کتاب‌های علمی- زیست‌محیطی، برترین تشکل‌های زیست‌محیطی (NGOها) و اثرگذارترین شخصیت‌های محیط زیست ایران، ساعت ۱۴ روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه مقارن با روز جهانی حیات وحش و اولین سالروز درگذشت مهندس اسکندر فیروز رییس هیأت داوران جایزه مهرگان علم اعلام شد.

به گزارش گلونی دکتر حسین آخانی یکی از پنج نامزد این بخش «یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست» بودند که هیأت داوران وظیفه خود دانست از تلاش‌ها و خدمات‌شان در ترویج فرهنگ حفظ و شناخت محیط زیست ایران صمیمانه قدردانی کرده و برای آنان در ادامه فعالیت زیست‌محیطی مؤثرشان آرزوی توفیق کند.

دکتر حسین آخانی

سخنان دکتر حسین آخانی را در این ویدیو ببینید:

 سایر ویدیوها در نماشای گلونی

دکتر حسین آخانی سال ۱۳۴۴ در روستای سنجان اراک در خانواده‌ای کشاورز زاده شد.

لیسانس علوم گیاهی خود را در سال ۱۴۶۶ از دانشگاه شهید بهشتی و فوق لیسانس را در سال ۱۳۷۰ از دانشگاه تهران دریافت کرد.

در دوره لیسانس پژوهش در مورد گیاهان شورپسند را با مطالعه تالاب میقان در اراک آغاز کرد و در دوره فوق‌لیسانس علاوه بر همکاری با پروژه بین‌المللی فلئورا ایرانیکا، مونوگرافی جنس کویری آفتاب‌پرست را ایران با معرفی دو گونه گیاهی جدید به پایان رساند.

در سفر به اروپا همکاری‌های بین‌المللی خود را آغاز و در سال ۱۳۶۶ بخش گیاه‌شناسی در موزه تاریخ طبیعی (سازمان حفاظت محیط زیست) را تأسیس کرد.

پس از طی دوره سربازی در سال ۱۳۷۲ با بورس سرویس تبادلات دانشگاهی آلمان (DAAD) برای دوره دکتری به دانشگاه مونیخ رفت.

در دوره دکتری علاوه بر تز دکتری که بررسی تنوع گیاهی و پوشش گیاهی پارک ملی گلستان بود، مونوگرافی جنس آفتاب‌پرست در فلات ایران (ایران و افغانستان و مناطق مجاور)، بررسی تیپ‌های فتوسنتزی در تیره اسفناجیان در اروپا، آسیا و آفریقا انجام داده و نتایج آن را منتشر کرد.

در سال ۱۳۷۷ پس از اتمام دکتری به ایران برگشت و به استخدام دانشگاه تهران درآمد. در سال ۱۳۸۳ به مرتبه دانشیاری و سال ۱۳۸۸ به استاد تمامی دانشگاه تهران رسید.

در سال ۱۳۸۳ و ۱۳۸۴ برای فرصت مطالعاتی به دانشگاه ایالتی واشنگتن رفت، در ۱۳۹۰ برنده بورس پژوهشی بنیاد «الکساندر فون هومبولد» آلمان شد.

بررسی تنوع گیاهی مناطق بیابانی جنوب غربی آسیا، به خصوص گیاهان شورپسند و چهارکربنه از جمله تحقیقات اوست.

تاکنون استاد راهنمای ۲۳ دانشجوی کارشناسی ارشد و ۸ دانشجوی دکتری بوده است و ۱۱۲ مقاله علمی در ۵۹ مجله‌ی علمی بین‌المللی منتشر کرده است. جمع‌آوری ۲۴۰۰۰ هزار نمونه گیاهی از آمریکا، اروپا و آسیا و سراسر ایران به علاوه معرفی ۱۳۰ گونه و ترکیب جدید گیاهی، چهار جنس جدید و یک قبیله جدید از جمله فعالیت‌های تحقیقاتی وی است.

دکتر آخانی در سال ۱۳۹۴ برنده جایزه ملی محیط زیست شد.

در سال ۱۳۹۵ به عنوان سرآمد علمی و در سال ۱۳۹۹ به عنوان سفیر هوای پاک شهرداری تهران مورد تقدیر قرار گرفت.

گفتنی است داوری این دوره‌ جایزه مهرگان علم را هفت تن از برجسته‌ترین کارشناسان محیط زیست ایران متشکل از: زنده‌یاد اسکندر فیروز، هوشنگ ضیایی، اسماعیل کهرم، عبدالحسین وهاب‌زاده، محمد درویش، زهرا قلیچی‌پور و مژگان جمشیدی بر عهده داشتند.

شایان ذکر است که فراخوان دوره‌های شانزدهم و هفدهم جایزه مهرگان علم که به کتاب‌های علمی منتشر شده در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و همچنین عملکرد تشکل‌های زیست‌محیطی در این بازه زمانی اختصاص دارد متعاقباً منتشر خواهد شد.

پایان پیام

کد خبر : 210550 ساعت خبر : 12:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=210550
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات