دکتر علی یخشکی برگزیده یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست جایزه مهرگان علم

دکتر علی یخشکی برگزیده یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست جایزه مهرگان علم

اسامی برگزیدگان و تقدیرشدگان این دوره جایزه مهرگان علم در سه بخش بهترین کتاب‌های علمی _ زیست‌محیطی، برترین تشکل‌های زیست‌محیطی (NGOها) و اثرگذارترین شخصیت‌های محیط زیست ایران، ساعت ۱۴ روز پنجشنبه ۱۴ اسفندماه مقارن با روز جهانی حیات وحش و اولین سالروز درگذشت مهندس اسکندر فیروز رییس هیأت داوران جایزه مهرگان علم اعلام شد.

به گزارش گلونی برگزیده بخش «یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست» جناب آقای دکتر علی یخشکی هستند و هیأت داوران جایزه مهرگان علم ایشان را به اتفاق آرا به عنوان شخصیت برگزیده دوره‌های چهاردهم و پانزدهم جایزه مهرگان علم انتخاب کرده و شایسته دریافت تندیس مهرگان علم و لوح تقدیر برای این بخش می‌داند.

سخنان دکتر علی یخشکی را در این ویدیو ببینید:

سایر ویدیوها در نماشای گلونی

سخنان دکتر اسماعیل کهرم استاد دانشگاه، بوم‌شناس، نویسنده، کنشگر محیط زیست و داور جایزه مهرگان علم درباره دکتر علی یخکشی:

نماشای گلونی را دنبال کنید

دکتر علی یخشکی

دکتر علی یخشکی، شخصیت برگزیده جایزه مهرگان علم در بخش «یک عمر تلاش در عرصه محیط زیست»، در دهستان یخکش در شهرستان بهشهر مازندران به دنیا آمد.

پس از گذراندن تحصیلات دبیرستان برای ادامه تحصیل عازم کشور آلمان شد و دکترای خود را از دانشگاه ژرژ آگوست گوتینگن گرفت.

دکتر یخکشی در بنیان‌گذاری رشته محیط زیست در ایران نقش ممتازی داشت و دانشکده منابع طبیعی را با کمک شش تن از استادان دیگر بنیان گذاشت.

او به دلیل تحصیل و آشنایی با دانشگاه‌های آلمان، نقش برجسته‌ای در اعزام دانشجویان ایرانی به آلمان برای تحصیل در رشته‌های مرتبط با محیط زیست داشت و با تلاش زیاد امکانی پدید آورد تا تبادل دستاوردهای علمی میان دانش‌آموختگان محیط زیست ایران و آلمان فراهم شود.

سال‌ها در دانشگاه‌های مازندران و تهران به عنوان استاد محیط زیست تدریس کرد و  حاصل کار او شاگردان علاقه‌مندی هستند که به ادامه راه او دل بسته و در مقام کنشگران محیط زیست ایران هر یک منشاء خدمات زیادی بوده‌اند.

سال‌های طولانی با مهربانی و مردم‌دوستی در میان روستاییان منطقه یخکش زندگی کرده و آن‌ها را در حفاظت از محیط زیست و حراست از منابع طبیعی و حیات وحش یاری رسانده است.

در تأسیس چند تشکل مردم‌نهاد زیست‌محیطی میان روستاییان نقش داشته است. دکتر علی یخکشی سالهاست که بینایی چشمان خود را از دست داده، اما چشم دل همچنان با اوست. نیک‌اندیشی و مهرورزی به مردم محلی زادگاهش را از یاد نبرده است.

در مقام یک کنشگر محیط زیست بیشتر از ۶۰ سال از عمر خود را در راه گسترش آموزه‌های زیست‌محیطی در میان مردم سپری کرده است.

شخصیت برگزیده مهرگان علم

دکتر یخکشی بازنشسته دانشگاه تهران است و در کارنامه خود در مقام استادی به جوایز متعددی دست پیدا کرده است.

او بیش از ۲۲ کتاب در زمینه منابع طبیعی و محیط زیست ایران به چند زبان مختلف منتشر کرده و نزدیک به ۱۰۰ مقاله علمی و پژوهشی دارد. دکتر یخکشی در سال ۱۳۸۱ جایزه ملی محیط زیست را دریافت کرده است.

او هم اکنون در شهر ماربورگ آلمان به سر می‌برد و مشتاقانه در انتظار بازگشت به ایران است.

گفتنی است داوری این دوره‌ جایزه مهرگان علم را هفت تن از برجسته‌ترین کارشناسان محیط زیست ایران متشکل از: زنده‌یاد اسکندر فیروز، هوشنگ ضیایی، اسماعیل کهرم، عبدالحسین وهاب‌زاده، محمد درویش، زهرا قلیچی‌پور و مژگان جمشیدی بر عهده داشتند.

شایان ذکر است که فراخوان دوره‌های شانزدهم و هفدهم جایزه مهرگان علم که به کتاب‌های علمی منتشر شده در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و همچنین عملکرد تشکل‌های زیست‌محیطی در این بازه زمانی اختصاص دارد متعاقباً منتشر خواهد شد.

پایان پیام

کد خبر : 210540 ساعت خبر : 12:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=210540
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات