سنگ نوردی روی یکی از دیواره‌های کوه سیوند

سنگ نوردی روی یکی از دیواره‌های کوه سیوند

به گزارش گلونی روایت خاطره‌ها همیشه خواندنی و جذاب است مخصوصا اگر مربوط به افراد خاص با تخصص‌هایی ویژه باشد. در ادامه یکی از خاطرات جذاب عباس محمدی فعال محیط زیست، مدیر دیده‌بان کوهستان و کوهنورد را می‌خوانیم.

 عباس محمدی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: اصل عدم قطعیت که آن را حدود صد سال پیش هایزنبرگ، فیزیکدان آلمانی تبیین کرد، به طور ساده می‌گوید که دو کمیت در یک سیستم را نمی‌توان با دقت مطلوب مشخص کرد.

سنگ نوردی روی یکی از دیواره‌های کوه سیوند

اگر کمیت‌ها افزایش یابند، دقت‌ها باز هم کم‌تر می‌شود. در یک سامانه طبیعی و در کنش‌های اجتماعی، بی‌نهایت کمیت در هم‌ کنش دارند و از این‌رو نمی‌توان نتایج را با دقت ریاضی مشخص کرد.

در روز یازدهم مرداد ۱۳۷۰ جزو هیات داوران یک مسابقه سنگ‌نوردی بودم که در استان فارس روی یکی از دیواره‌های کوه سیوند برگزار شده بود.

همه چیز ظاهراً در کنترل بود؛ روز قبل کارگاه‌ها و حمایت‌های میانی نصب شده بود، چند مربی ناظر بر کار بودند، هوا خوب بود، ارتفاع دیواره فقط حدود بیست متر بود، حمایت از بالا هم نصب شده بود.

اما در میانه‌های روز، تسمه‌ای که به یکی از میانی‌ها وصل بود، پس از آونگ شدن یکی از صعود کنندگان پاره شد و فقط چند متر سقوط و کشش طناب سبب شد که فرد با زمین برخورد کند و مچ پایش بشکند.

چند ماه بعد، همین شخص در یک تصادف رانندگی کشته شد!

سایر خاطرات کوهنوردی را می‌تواید از اینجا بخوانید.

پایان پیام

کد خبر : 210478 ساعت خبر : 9:48 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=210478
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات