شلوغ شدن داروخانه ها با حذف دفترچه بیمه و سردرگمی مردم

شلوغ شدن داروخانه ها با حذف دفترچه بیمه و سردرگمی مردم

طرح نسخه نویسی الکترونیکی که از دوم اسفندماه اجرا شده، با خود مشکلاتی به همراه آورده است.

از شانه خالی کردن پزشکان و مطب‌ها تا ازدحام و در داروخانه‌ها و تحت فشار گذاشتن آن‌ها.

به گزارش گلونی دکتر سیدعلی فاطمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به چالش‌های اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک و حذف دفترچه بیمه برای داروخانه‌ها، گفت: «اگر طرح نسخه‌نویسی الکترونیک به خوبی و کامل اجرا شود، به نفع همه است؛ هم به نفع جامعه پزشکی و پزشکان، هم به نفع داروخانه‌ها و مردم.

اما اگر بد اجرا شود، متاسفانه مانند سایر طرح‌هایی است که در کشور انجام می‌شود، اما به نتیجه نمی‌رسد و فقط هزینه‌ای از بیت‌المال صرف آن می‌شود، اما از آنجایی که نتیجه نمی‌دهد، مجددا به خانه اول بازمی‌گردیم.»

درواقع مشکل این طرح جابه‌جایی مسئولیت‌ها در اجرای آن است. چراکه طرح اصلی به این صورت است که در مطب پزشکان، استحقاق سنجی بیمه افراد و احراز هویت آن‌ها مشخص می‌شود و فرد با نسخه کاغذی به داروخانه مراجعه کرده و داروی خود را تحویل می‌گیرد.

اما به گفته دکتر فاطمی: «اجرای این طرح به گونه‌ای است که پزشک بر روی یک کاغذ معمولی و سرنسخه، نسخه‌اش را نوشته و به داروخانه می‌فرستد.

اولا برای ما اصلا شناخته شده نیست و هیچ عکس و مشخصاتی وجود ندارد. فقط باید کارت ملی فرد را بررسی کرد. حال ممکن است بیماری کارت ملی به همراه نداشته باشد و فقط شماره ملی خود را به پزشک دهد یا ممکن است کد ملی اشتباهی را به پزشک اعلام کند.

این موضوع داروخانه‌ها را گیج می‌کند. زیرا دیگر دفترچه‌ای وجود ندارد که بر روی آن تاریخ اعتبار دفترچه درج شده باشد. حال داروخانه مجبور است که در سامانه بیمه استحقاق سنجی کند.

شلوغ شدن داروخانه ها

همین استحقاق سنجی بیمار از سامانه بیمه چند تهدید دارد؛ ممکن است برق نباشد، کامپیوترها قطع باشند، سامانه بیمه قطع شود، شماره بیمار درست نباشد و همین مضوعات طی چند روز اخیر منجر به ازدحام در داروخانه‌ها شده است.

این پروسه به گونه‌ای است که باید تمامی مشخصات مربوط به بیمه و پزشک در سامانه ثبت شود و همین موضوع کار متصدیان داروخانه را سخت می‌کند. به‌طوری که به دو نفر نیروی مجزا نیاز است.»

نایب رییس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه درخواست ما این است که رویه نسخه نویسی الکترونیکی در کشور مانند همه جای دنیا از مطب‌ها آغاز شود، گفت: «بر این اساس پزشک نسخه‌اش را در سیستم وارد کند و بعد فرد با مراجعه به داروخانه و نشان دادن کارت ملی، بتوانیم در سیستم نسخه او را ببینیم. این شکل ایده‌آل این طرح است. در این صورت نه خطایی رخ می‌دهد و نه به داروخانه فشار وارد می‌شود.

در حال حاضر متاسفانه این طرح را به صورت ناقص اجرا می‌کنند و در همه داروخانه‌ها اجرا می‌شود و همه داروخانه‌ها نسخ کاغذی را با مشقت بسیار زیاد به این صورت کنترل می‌کنند، اما از این شرایط هم مردم ناراضی هستند و هم  داروخانه‌ها.»

وی همچنین گفت: «ثبت الکترونیک و آنلاین هر یک نسخه تقریبا برای هر داروخانه ۵۰۰۰ تومان هزینه دارد. حال فقط در حوزه بیمه تامین اجتماعی سالانه ۱۵۰ میلیون نسخه در داروخانه‌ها پیچیده می‌شود. بنابراین این اقدام هزینه بسیار زیادی برای داروخانه‌ها در بر دارد.»

پایان پیام

کد خبر : 208227 ساعت خبر : 11:50 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=208227
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات