عباس خوشدل آهنگساز آلبوم خاطره‌انگیز نیلوفرانه درگذشت

عباس خوشدل آهنگساز آلبوم خاطره‌انگیز نیلوفرانه درگذشت

عباس خوشدل، نوازنده، رهبر ارکستر و آهنگساز آلبوم‌ خاطره‌انگیز «نیلوفرانه»، روز پنجشنبه ۲۸ اسفند بر اثر سکته قلبی در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

به گزارش گلونی به نقل از ایسنا، خوشدل، زاده اول مهر ۱۳۱۰ در تهران بود که پس از گذراندن دوره هنرستان عالی موسیقی در نوازندگی فلوت، ردیف‌های دستگاهی را نزد ابراهیم ابوذری فرا گرفت و در پیشگاه هنرمندانی چون محمدتقی مسعودیه، هدایت‌الله نیرسینا و حسن رادمرد هم آموزش دید.

همکاری با ارکسترهای هنرهای زیبای وزارت فرهنگ و هنر، گروه تکنوازان (فرامرز پایور)، رهبری ارکستر شماره ۴ وزارت فرهنگ و هنر، جمع‌آوری و ضبط ردیف موسیقی سنتی سازی و آوازی و … بخشی از کارنامه هنری این موسیقی‌دان و پژوهشگر است.

از مشهورترین آثار خوشدل می‌توان به آلبوم‌های «نیلوفرانه ۱ و ۲»، «صدایم کن»، «شبان عاشق» و «رازگشا»، همگی با صدای علیرضا افتخاری، اشاره کرد.

از فعالیت‌های هنری او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جمع‌آوری و ضبط ردیف موسیقی سنتی سازی به روایت علی اکبر شهنازی (دوره کلاسیک و عالی)، جمع‌آوری و ضبط ردیف موسیقی سنتی آوازی به روایت علی اکبر شهنازی، عبدالله دوامی، محمود کریمی، ابراهیم بوذری، ادیب خوانساری و روح‌انگیز، نگاهی به ردیف آوازی ابراهیم‌خان بوذری؛ ردیفی از جنسی دیگر، چاپ ردیف آوازی محمود کریمی با آوانویسی و تجزیه و تحلیل محمدتقی مسعودیه، جمع‌آوری و ضبط و چاپ کتاب تعزیه عباس بن علی و علی اکبر به منظور بررسی گوشه‌های آوازی موسیقی تعزیه‌ها با گوشه‌های آوازی ردیف اساتید، تجدید چاپ ردیف سازی به روایت موسی معروفی، سرپرستی برنامه‌های موسیقی رادیو و تلویزیون فرهنگ و هنر و اجرای برنامه‌های تالار رودکی و کاخ‌های جوانان تهران، شهرستان‌ها و خارج از کشور، مشاور ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حشمت سنجری، عضو کمیته ارزشیابی طبقه‌بندی هنرمندان، عضو شورای شعر و ترانه وزارت فرهنگ و هنر.

کانال تلگرامی خانه موسیقی ایران، خبر درگذشت عباس خوشدل را منتشر کرد.

پایان پیام

کد خبر : 214144 ساعت خبر : 12:13 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=214144
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات