۷ مورد از بهترین جایگزین های لبنیات در رژیم غذایی را بشناسید

۷ مورد از بهترین جایگزین های لبنیات در رژیم غذایی را بشناسید

امروزه افراد زیادی در سراسر جهان به سمت رژیم‌های غذایی سبز می‌روند که در آن‌ها کمترین میزان ممکن از فراورده‌های حیوانی و لبنی به کار رفته یا به کل فاقد هر گزینه غیر گیاهی است.

بسیاری از افراد هم به دلیل حساسیت نسبت به لاکتوز نمی‌توانند سراغ گزینه‌هایی مثل شیر معمولی بروند.

به طبع هر دو گروه بالا سعی می‌کنند تا گزینه‌های جایگزین بیشتری را برای لبنیات به عنوان جایگزین داشته باشند.

در این مقاله جایگزین‌هایی برای شیر، ماست، پنیر، کره و بستنی به شما معرفی می‌کنیم که فاقد لبنیات هستند.

جایگزین های لبنیات در رژیم غذایی

  1. شیر بادام

یکی از گزینه‌هایی که می‌توانید با خیال راحت جایگزین شیر معمولی کنید، شیر بادام است.

این شیر را می‌توان به راحتی درست کرد و از طعم آن لذت برد. یک فنجان شیر بادام حاوی ۳۹ کالری، یک گرم پروتئین و ۲.۵ گرم چربی است.

یکی از مزایای این شیر این است که بر خلاف سایر شیرهای گیاهی خیلی طعم‌دار نیست و به همین دلیل می‌تواند ذائقه‌های سخت‌پسند را هم راضی نگه دارد.

  1. شیر سویا

بعضی پزشکان نوشیدن شیر سویا را به افرادی که نسبت به لاکتوز حساسیت دارند، پیشنهاد می‌کنند.

یک فنجان شیر سویا حاوی هفت گرم پروتئین، چهار گرم چربی و ۸۰ کالری است؛ این در حالی است که یک فنجان شیر پاکتی معمولی پاستوریزه ۱۴۹ کالری، هشت گرم پروتئین و هشت گرم چربی دارد؛ البته این میزان می‌تواند نسبت به کم‌چرب یا پر چرب بودن شیر و نوع برند آن متفاوت باشد.

اما به طور کلی میزان پروتئین شیر سویا با شیر معمولی برابری می‌کند و کالری کمتری دارد که می‌تواند برای علاقمندان به کاهش وزن گزینه خوبی به شمار آید. برای مشاهده لیست قیمت و خرید شیر از دیجی کالا کلیک کنید.

شیر سویا بر خلاف شیر بادام طعم خاصی دارد که بعضی شرکت‌های تولید کننده آن را با انواع اسانس‌ها ارائه می‌دهند تا افراد بتوانند راحت‌تر از این محصول استفاده کنند.

به خاطر داشته باشید که شیر سویا می‌تواند روی هورمون‌های شما تاثیرگذار باشد؛ بنابراین اگر شرایط خاصی دارید، قبل از مصرف با پزشکتان مشورت کنید.

  1. شیر نارگیل
شیر نارگیل
شیر نارگیل

شیر نارگیل یکی از جایگزین‌های بسیار خوب برای شیر معمولی است؛ چون در حالت معمول چربی زیادی دارد و از این جهت بافتی شبیه شیر را به شما ارائه خواهد کرد.

این نوشیدنی پر خاصیت در یک فنجان حاوی ۷۴ کالری و پنج گرم چربی است؛ اما متاسفانه پروتئین بالایی ندارد و میزان پروتئین موجود در آن به زیر یک گرم می‌رسد.

اگر دوست دارید از شیر نارگیل به عنوان جایگزین شیر معمولی استفاده کنید، می‌توانید آن را به دلیل داشتن بافت خامه‌ای به قهوه‌تان اضافه کرده و از طعم آن لذت ببرید.

اضافه کردن پودر کاکائو به شیر نارگیل حرارت داده شده هم می‌تواند یک شیر کاکائوی خامه‌ای خوشمزه را به شما ارائه دهد.

  1. جایگزین غیر لبنی ماست

جایگزین های لبنیات در رژیم غذایی

این روزها تنوع ماست زیاد است و به ویژه ماست های پروبیوتیک از نوع یونانی و ایسلندی به عنوان دو گزینه مغذی به شمار می‌روند که با داشتن پروبیوتیک می‌توانند تاثیرات مثبتی روی سیستم گوارش داشته باشند؛ اما اگر به هر دلیلی نمی‌توانید یا نمی‌خواهید از انواع ماست معمولی استفاده کنید، بهتر است بدانید که ماست هم جایگزین‌هایی دارد.

ماست معمولی از ترکیب شیر، اسید لاکتیک و بعضی باکتری‌ها به دست می‌آید. در ترکیب ماست غیر لبنی به جای شیر از سویا یا شیر نارگیل استفاده می‌شود. اگر امکانش را داشته باشید، خودتان هم می‌توانید در منزل با قیمت پایین ماست مورد نیازتان را تهیه کنید.

  1. جایگزین مناسب برای بستنی لبنی

خوشبختانه بستنی از آن دسته خوراکی‌هایی است که گزینه‌های جایگزین زیادی دارد که اغلب هم خوش طعم هستند. افرادی که نمی‌خواهند از بستنی لبنی استفاده کنند می‌توانند از بستنی‌های تهیه شده از شیر نارگیل و شیر بادام استفاده کنند یا سراغ بستنی‌های میوه‌ای بروند.

اگر شما هم می‌خواهید بستنی غیر لبنی مصرف کنید و دوست دارید این کار را در منزل انجام دهید می‌توانید ترکیبی از شیر گیاهی، موز و وانیل را داخل فریزر بگذارید تا یخ بزند. در این وضعیت شما یک بستنی وانیلی ساده خواهید داشت که خیلی کم کالری و خوشمزه خواهد بود.

  1. جایگزین‌های کره حیوانی
جایگزین‌های کره حیوانی
جایگزین‌های کره حیوانی

سال‌هاست که کره گیاهی یا مارگارین در دسترس علاقمندان به نوع غیر لبنی کره است؛ اما اگر از طعم کره مارگارین خوش‌تان نمی‌آید؛ گزینه‌های زیر را می‌توانید جایگزین کره کنید.

روغن نارگیل: روغن نارگیل یکی از بهترین جایگزین‌های کره حیوانی است. این روغن را می‌توانید در دستورهای غذایی جایگزین کره کنید. بعضی از افراد پیشنهاد می‌کنند برای از بین بردن طعم شیرین این روغن می‌توانید روغن را کمی حرارت دهید و سپس به آن مقداری نمک اضافه کنید تا طعم شیرین خنثی شود.

روغن زیتون: روغن زیتون را نیز می‌توان به جای کره حیوانی به کار برد. استفاده از روغن زیتون برای پخت و پز توصیه نمی‌شود؛ اما می‌تواند گزینه خوبی برای دادن بافت کاراملی به خوراکی‌ها به شمار آید.

آووکادو: یک عدد آووکادوی رسیده به راحتی می‌تواند جایگزین کره در بسیاری از دستورهای غذایی باشد. طعم آووکادو شدت زیادی ندارد و در عین حال بافتی خامه‌ای و چرب به غذای شما خواهد داد. در اینجا با موارد استفاده از روغن آووکادو آشنا شوید.

موز: اگر دستور غذایی شما طعم شیرینی دارد، می‌توانید از موز رسیده به جای کره استفاده کنید؛ فقط باید مراقب باشید که طعم موز ممکن است ماهیت طعم غذا را عوض کند. بنابراین خوب است آن را از قبل روی مقدار کمی از خوراکی امتحان کنید.

  1. جایگزین پنیر

گزینه‌های زیادی برای جایگزینی پنیر وجود دارند که اغلب از شیر سویا یا شیر نارگیل تهیه شده‌اند؛ اما اگر به این موارد دسترسی ندارید، می‌توانید خودتان دست به کار شوید و در خانه نوعی پنیر غیر لبنی درست کنید.

برای این کار می‌توانید مقدار بادام هندی را از شب تا صبح داخل آب بگذارید تا خوب خیس بخورد. سپس آن را به همراه مقداری شیر مغزها (مثل سویا) و آب لیموی تازه داخل مخلوط کن بریزید و هم بزنید. نتیجه این کار به دست آمدن بافت خامه‌ای پنیر شکلی است که می‌تواند به عنوان جایگزین پنیر به کار رود.

پایان پیام

آگهی در گلونی

کد خبر : 210029 ساعت خبر : 11:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=210029
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات