موزه خط و کتابت آبادان با سبک هندی

موزه خط و کتابت آبادان با سبک هندی

به گزارش گلونی موزه خط و کتابت آبادان در مسجد رنگونی‌ها یکی از مکان‌های تاریخی آبادان است که ذر نزدیکی پالایشگاه بزرگ شهر آبادان قرار دارد. قدمت بنای این مسجد به دوره پهلوی اول برمی‌گردد.

طراحی این سایت تاریخی که در کنار رودخانه آبی اروند واقع شده است می‌تواند همه بازدیدکنندگان آن را متحیر کند. با ما همراه باشید تا شما را با این موزه آشنا کنیم.

موزه خط و کتابت آبادان

مسجدی در شهر آبادان وجود دارد و به دلیل مجاورت با پالایشگاه دارای سقفی از خطوط لوله انتقال نفت، ریل و میلگرد است. لوله‌های روغن نقش تیرهای اصلی را دارند و ریل‌ها تیرهای فرعی هستند.

از آنجا که مسلمانان سنی شبه قاره هند که اکثراً از رنگون به عنوان پایتخت میانمار مهاجر بودند و در پالایشگاه نفت آبادان مشغول کار بودند این مسجد را بنا کردند، رنگونی‌ها نام گرفت. مسجد رنگونی‌ها برمه (میانمار) در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی ساخته شده است.

تاریخچه موزه

سرانجام، در سال ۱۲۹۱، کارگران پاکستانی ساخت مسجد را آغاز کردند. شیخ عبدالرشید ماندل صاحب و استاد عبدالحمید اسلام‌آباد بنیانگذاران این سایت بودند. مسجد رنگونی‌ها در سال ۱۲۹۱ به روی مردم گشوده شد. کارگران و کارمندان پاکستانی هزینه ساخت این مسجد را پرداخت کردند.

طراحان این مسجد اهل هند بودند. بنابراین، آنها از طرح هندی در ساختمان آن استفاده کردند.

این مسجد دارای چهار گنبد کوچک و دو مناره است.

قسمت بیرونی این مکان با سیمان تزئین شده و بسیار رنگارنگ است.

پس از بازسازی، مسجد رنگونی‌ها در سال ۱۳۹۸ به موزه تبدیل شد. چندین نسخه از قرآن و اسناد تاریخی از دوره قاجار تا پهلوی در این موزه است.

چگونه به این مکان برویم؟

نشانی: استان خوزستان، آبادان، ابتدای خیابان پزشک، روبروی انبار پخش داروی شرکت نفت

با گوگل مپ به موزه خط و کتابت آبادان بروید

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی

کد خبر : 208013 ساعت خبر : 1:30 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=208013
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات