موزه مردم شناسی سمنان یا موزه گرمابه پهنه

موزه مردم شناسی سمنان یا موزه گرمابه پهنه

به گزارش گلونی موزه مردم‌شناسی سمنان یا موزه گرمابه پهنه یکی از بناهای قرن ۹ هجری است که به دستور خواجه غیاث‌الدین محمدبن خواجه تاج الدین بهرام سمنانی، یکی از وزرای دوران تیموریان تأسیس شد. با ما همراه باشید تا شما را با این موزه زیبا بیشتر آشنا کنیم.

موزه مردم شناسی سمنان

حمام پهنه یا حمام حضرت یک بنای تاریخی در سمنان است که ۶۰۰ سال پیش تأسیس شده است. حمام پهنه ۱۰۰۰ متر مربع است و در جناح شمال غربی مرکز مذهبی پهنه واقع شده است.

این حمام دارای دو ورودی مجزا برای مردان و زنان است. در حمام مردان دو نیمکت سنگی وجود دارد. درب در سه طرف آن با کاشی تزئین شده است.

یک کتیبه بزرگ وجود دارد که از کاشی‌های سفید روی زمینه لاجوردی قرار گرفته و بالای در قرار گرفته است. نشانه شیر و خورشید در کاشی‌های زرد دیده می‌شود. دو سرباز قاجار را می‌توان با جمله‌ای که توسط زین العابدین ساخته شده است، در کاشی‌ها مشاهده کرد.

بخش‌های مختلف موزه

یکی از قسمت‌های جالب این حمام، زیرانداز و کاشی کاری زیبای آن و شعرهایی است که به خط استادانه و واضح نستعلیق در ورودی سروده شده است. اسکلتی که مربوط به مادر و جنینی در رحم او است و مربوط به ۴۵۰۰ سال پیش است در این مکان نگهداری می‌شود.

عملکرد این بنا پس از بازسازی به موزه تبدیل شد و اکنون توسط مردم بازدید می‌شود.

بازدید از موزه

شما عزیزان می توانید در تمامی روز‌های هفته بجز روز‌های تعطیل از این موزه زیبا دیدن نمایید. اگر به سمنان سفر کردید بازدید از این موزه را هرگز از دست ندهید.

چگونه به این مکان برویم؟

نشانی: سمنان، میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی

با گوگل مپ به موزه مردم شناسی سمنان بروید

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی 

کد خبر : 211854 ساعت خبر : 10:26 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=211854
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات