موزه چغازنبیل و هفت تپه، موزه دیدنی از ماقبل تاریخ

موزه چغازنبیل و هفت تپه، موزه دیدنی از ماقبل تاریخ

به گزارش گلونی موزه چغازنبیل و هفت تپه در نزدیکی محوطه باستانی هفت تپه واقع شده است، به یادگارهای ایلامی شباهت دارد و در سال ۱۳۵۱ برای نگهداری و نمایش اشیای یافت شده در کاوش‌های هفت تپه ساخته شده است.

این موزه دارای سه سالن است و مواردی از دوره‌های ماقبل تاریخ، ایلامی (۲۸۰۰–۳۰۰ سال قبل از میلاد)، هخامنشی (۵۵۰-۳۳۰ سال قبل از میلاد)، اشکانی (۲۴۷ سال قبل از میلاد – ۲۲۴ سال قبل از میلاد) و ساسانیان (۲۲۶-۶۵۱ میلادی) و همچنین اقلام محدود از دوره اسلامی را در خود جای داده است.

تالار اول پوسترها و عکس‌هایی از هفت تپه و چغازنبیل و تالارهای دوم و سوم آثار مصنوعی پیدا شده در حفاری‌های منطقه و همچنین مدل‌های مقیاس از قسمت‌های مختلف چغازنبیل را به نمایش می‌گذارد.

موزه چغازنبیل و هفت تپه

اگر شما هم عاشق تماشای بناهای تاریخی هستید، برای بازدید از این مکان تاریخی، باید از شهر شوش در خوزستان دیدن کنید. این مکان بسیار نزدیک به چغازنبیل است.

بنابراین، می‌توانید به طور همزمان از این دو بنای ارزشمند ایرانی بازدید کنید. در واقع، در هفت تپه، ویرانه‌ها و بقایای یک شهر باستانی را مشاهده می‌کنید که قدمت آن به ۳۵۰۰ سال پیش باز می‌گردد.

تپه‌های زیادی در این منطقه وجود دارد که نام این مکان از این تپه‌ها گرفته شده است.

معماری موزه چغازنبیل و هفت تپه

آنچه در ابتدا باستا‌شناسان را به این مکان می‌کشاند، ظاهر طاق آجری در این مکان بود. این طاق در هنگام ساخت جاده پیدا شده است. با توجه به مطالعات قبلی در این منطقه، در دوره کوتاه مدت به عنوان منطقه مسکونی مورد استفاده قرار گرفت. کشف این طاق باعث شد که باستان‌شناسان به این مکان بیایند.

آثار درون موزه

اولین کاوش در این منطقه به سال ۱۳۴۴ برمی‌گردد. این عملیات حدود ۱۳ سال به طول انجامید تا آثار ارزشمندی کشف شود. هفت تپه و موزه چغازنبیل، فقط اشیا و آثاری هستند که از هفت تپه کشف شده‌اند.

این موزه دارای امکاناتی از قبیل سالن‌های نمایشگاهی، آزمایشگاه‌ها، کتابخانه‌ها، سالن‌های مرمت سفال، کارگاه‌های مرمت‌، آزمایشگاه‌های عکاسی و غیره است.

چگونه به این مکان برویم؟

نشانی: خوزستان، شوش، هفت تپه، جنب کوی عیلام

با گوگل مپ به موزه چغازنبیل و هفت تپه بروید

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی

کد خبر : 209204 ساعت خبر : 10:45 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=209204
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات