کبرای عربی هرگز در ایران دیده نمی‌شود

کبرای عربی هرگز در ایران دیده نمی‌شود

به گزارش گلونی در طی دو دهه اخیر با رشد فزاینده ضریب نفوذ رسانه‌های اجتماعی اخبار کذب و جعلی به وفور در خصوص مارها و یا موجودات غول پیکر منتشر می‌شوند که اغلب با یک نگاه ساده مشخص است که ساخته ذهن افرادی است که به دنبال جذب مخاطب بیشتر هستند.

این روزها ویدیویی از یک مار دست به دست می‌چرخد و هر کس آن را به نام شهر خودش به ثبت رسانده است.

این در حالی است که ویدیو منتشر شده از این مار اصلا در ایران نبوده است و در سال‌های گذشته به نام لبنان هم منتشر شده است که رسانه‌های لبنان آن را تکذیب کرده‌اند.

به‌راحتی می‌توانیم با مراجعه به کتاب‌های مرجع اطلاعات درست درباره گونه‌های جانوری پیدا کنیم تا هر چیزی را با وهم و گمان منتشر نکنیم.

مثلا کتاب مارهای ایران منبع خوبی است برای شناخت این موجودات در کشورمان.

ویدئویی که می‌بینید مربوط به ایران نیست:

سایر ویدیوها در نماشای گلونی

باربد صفایی مهرو، رئیس هیات مدیره موسسه خزنده شناسان پارس به گلونی گفت: «در هفته‌های گذشته فیلمی از یک گونه مار نارنجی رنگ در ارتفاعات کوهستانی احتمالا کشور عربستان در بین رسانه‌های اجتماعی در حال انتشار است که مربوط به نزدیک به سه سال پیش از یک کبرای عربی است.

نقشه پراکنش کبرای عربی
نقشه پراکنش کبرای عربی

این مار کبری Naja arabica SCORTECCI, 1932 فقط در حاشیه دریای سرخ و در عمان و یمن و در کوه‌های جنوب تا جنوب غربی عربستان پراکنش دارد، و با توجه به تفاوت‌های زیاد اقلیمی تا کنون از شمال صحرای عربستان گزارش نشده است. لازم به ذکر است این گونه در ایران پراکنش ندارد.»

تا کنون سه گونه کبرا از ایران گزارش شده است.

همچنین یازده گونه مار دریایی در خلیج فارس و دریای عمان پراکنش دارند که همگی متعلق به خانواده الاپیده و زیر خانواده هیدروفینه هستند.

پایان پیام

کد خبر : 209953 ساعت خبر : 4:57 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=209953
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات