کتاب نامه های سرگشاده یک گزیده تاریخی از نوشته‌های واتسلاف هاول

کتاب نامه های سرگشاده یک گزیده تاریخی از نوشته‌های واتسلاف هاول

به گزارش گلونی نامه‌های سرگشاده اثر واتسلاف هاول از کتاب‌های پرفروش در ایران است.

نامه‌های سرگشاده گزیده‌ای تاریخی از مهم‌ترین نوشته‌های واتسلاف هاول است.

این کتاب حاصل بیست و پنج سال مشاهدات و تأملات اوست و خواندن آنها سیر تحول فکری و روحی این نویسنده و سیاستمدار بزرگ را به ما نشان می‌دهد.

کتاب نامه های سرگشاده

«هموطنان عزیز، در طی این سال‌های گذشته، رئیس جمهورهای قبلی در چنین روزی به شکل‌های مختلف راجع به یک مضمون واحد برای‌تان سخن گفته‌اند:

این که کشور چقدر شکوفا شده، این که تولید فولاد به میلیون‌ها تن رسیده، این که چقدر همه شاد و خوشبختیم، چقدر به حکومت‌مان اعتماد داریم و چه آینده‌های درخشانی در برابرمان است.

گمان نمی‌کنم مرا به این منصب خوانده باشید تا من هم به شما دروغ بگویم.»

این نخستین جملات واتسلاف هاول است در نخستین سخنرانی عمومی‌اش برای مردم چکسلواکی که زنده از شبکه‌های سراسری پخش شد و بعد در تمام اروپا و فراتر از آن انعکاس یافت.

نویسنده‌ای که در دوران سلطه حزب کمونیست شماری از مهم‌ترین نامه‌ها و جستارهای سیاسی قرن بیستم را نوشت و در تاریک‌ترین دوران پراگ، روشنفکران و شهروندان چک را به ترس پرهیزی و زیستن در دایره حقیقت فراخواند.

دریچه‌ای که گذار ذهنی از جهان بسته آن دوران را به سوی جامعه‌ای دموکراتیک ممکن می‌ساخت.

برای خریداری این کتاب به اینجا مراجعه کنید.

بخش چشمگیری از جستارهای هاول زمینه ساز تحولاتی مهم در تاریخ چک و شاید در اروپا بوده است.

از تأثیر نامه خصوصی‌اش به الکساندر دوپچک در سال ۱۹۶۹ و تصمیم خطیر دوپچک در آن مقطع زمانی بی‌خبریم، اما می‌توانیم روح دگرگون شده پراگ را پس از انتشار نامه کم مانند «دکتر هوساک عزیز» نامه سرگشاده هاول به دبیر کل حزب کمونیست چکسلواکی در سال ۱۹۷۵ ببینیم.

نامه‌ای که در کنار جستار قدرت بی قدرتان نیرویی احیاکننده را در جامعه چک دمید و زمینه روانی گذار از زیستن در چنبره دولتی سرکوبگر به دولتی دموکراتیک را در وجدان جامعه زنده کرد.

درباره کتاب

در این کتاب از شهروندی تبعیض چشیده تا نمایشنامه‌نویسی کمابیش شناخته شده که شجاعانه در سخت‌ترین دوران‌ها زبان به گفتن حقیقت می‌گشود، تا انتخابش به ریاست جمهوری می‌خوانیم.

تمام این نوشته‌ها در مجموع مظهر شورمندی و آزاداندیشی بی‌محابای هاول، و اعتقاد راسخ اخلاقی و تسلیم ناپذیری و شهامتش هستند و متونی مهم در ادبیات وجدانی جهان امروز به شمار می‌آیند.

متونی که به رغم گذشت چند دهه از انتشارشان همچنان وجدان جوامع دور و نزدیک بشری را به درک و دریافت حقایق خود فرا می‌خوانند.

نامه‌هایی، شاید به آدرس همه شهروندان و جوامع در همه دوران‌های پیش رو.

کیفیت زندگی شما را دو چیز تعیین می‌کند: کتاب‌هایی که می‌خوانید و انسان‌هایی که ملاقات می‌کنید.

پایان پیام

نویسنده : نگار شاه وار

کد خبر : 208964 ساعت خبر : 1:16 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=208964
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات