آفت جوانه خوار بلوط تهدیدی بر جنگل‌های بلوط

شیوع و گسترش آفت جوانه خوار بلوط، تهدیدی بر سیمای زیست محیطی و جنگل‌های بلوط شهرستان سردشت

به گزارش گلونی رئیس اداره حفاظت محیط زیست سردشت گفت: انتشار آفت جوانه خوار بلوط، به عنوان تهدیدی جدی بر سیمای طبیعی و درختان بلوط جنگل‌های سردشت به شمار می‌آید.

خالد بایزیدی گفت: این بیماری یکی از مهم‌ترین آفت برگ‌خوار بلوط در جنگل‌های زاگرس محسوب می‌شود که با تغذیه لاروها از جوانه و برگ بلوط، موجب بی‌برگی و از بین رفتن کامل سبزینه درخت و در نتیجه مختل شدن ادامه زیست طبیعی این گونه می‌شود.

بایزیدی همچنین افزود: زمان شیوع آفت، اوایل فصل بهار هر سال مصادف با جوانه زنی و سبز شدن درختان پدیدار شده که امسال باتوجه به بارندگی‌های کم و شرایط خشکسالی گسترش چشمگیری پیدا کرده است.

وی در ادامه گفت: همزمان با آغاز فعالیت بیماری، مبارزات و محلول پاشی در ده هزار هکتار از جنگل‌ها به صورت زمینی و هوایی شروع شده که بخشی از جنگل‌های منطقه حفاظت شده میراباد به صورت هوایی با ۲ دستگاه هواپیما محلول پاشی آغاز شده که نخشی‌پور فرماندار سردشت و روسای ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری و حفاظت محیط زیست از روند اجرای این طرح بازدید کردند.

گفتنی است پروانه جوانه خوار بلوط Tortrix viridana L يکی از مهمترين آفات درختان بلوط در ايران است.

لاروهای اين آفت با تغذيه از جوانه‌ها و برگ‌های بلوط خسارت سنگينی را به اين درختان وارد می‌کنند. 

جوانه خوار بلوط حشره‌ای یک نسلی است. تخمگذاری در خرداد و روی شاخه‌های جوان و در محل افتادن برگ‌ها يا کنار جوانه‌ها صورت می‌گيرد.

تخم‌های آفت در زير سپری به رنگ شاخه‌ها گذاشته می‌شوند. تخم‌ها از تير تا اسفند در حالت دياپوز به سر می‌برند.

در اواخر اسفند لاروهای نئونات زرد رنگ در زير سپر تخم مشاهده شده و در اوايل فروردين تخم را از طرف پهلو سوراخ کرده و خارج می‌شوند.

اين لاروها با تغذیه و سوراخ کردن جوانه‌ها وارد آنها شده و از داخل جوانه‌ها تغذيه می‌کنند.

لاروهای درشت می‌توانند از جوانه‌ها خارج شده و شروع به تغذيه از جوانه‌های ديگر می‌نمایند.

دوره لاروی از اوايل فروردين شروع و اواسط ارديبهشت خاتمه می‌يابد. مدت زمان دوره رشد لاروی حدود ۳۰ تا ۳۵ روز به طول می‌انجامد.

پایان پیام

کد خبر : 220400 ساعت خبر : 9:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=220400
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات