زن در چه شرایطی می‌تواند حق و حقوق خود را از جمله اجرت المثل از مرد مطالبه کند؟

زن در چه شرایطی می تواند حق و حقوق خود از جمله اجرت‌المثل را از مرد مطالبه کند؟

زمانی که یک زن و مرد با یکدیگر ازدواج می کنند یک سری دیون مانند تامین پوشاک، خوراک و تامین شرایط آسایش زن بر مرد واجب می‌شود و مرد موظف است که در تامین آن­ها همه تلاش خود را به کار گیرد.

زن نیز متقابلا دیونی بر گردن مرد دارد مثلا زمانی که مرد در منزل نیست زن باید به وی وفادار باشد، درست است که انجام کارهای خانه و پختن غذا و نگهداری فرزندان بر زن واجب نیست، عرفا در همه جای دنیا این کارها بر عهده زن است و مردی که ازدواج می­‌کند این انتظارها را از همسر قانونی خود دارد، اما همه کارهایی که زن انجام می‌دهد مستحق اجرت است و در قبال کارهایی که زن انجام می­‌دهد می‌تواند از مرد درخواست پاداش کند، طلب این هدیه یا پاداش را مطالبه اجرت المثل گویند که در ادامه این مقاله بیشتر برای‌تان توضیح می‌دهیم.

بیان یک تعریف و مفهوم کلی از اجرت المثل

بر اساس قانون هر شخصی هر عملی که انجام می‌دهد محترم بوده و اعمال وی نباید بدون پاسخ بماند و مستحق دریافت پاداش است.

درست است که عادتا زن همه کارهای خانه را انجام می‌­دهد و از فرزندان نگهداری می‌کند اما در قانون این اعمال بر زن واجب نیست و می‌تواند در قبال این کارها از همسر خود مطالبه اجرت المثل نماید و مزد کارهای خود را از همسرش بگیرد.

این مسئله در ماده ۳۳۶ قانون مدنی به طور واضح بیان شده است: «هر کسی کاری را بر اساس امر دیگری یا بر حسب عادت انجام دهد که عرفا برای آن کار پاداشی باشد مستحق دریافت اجرت آن عمل است البته در صورتی که به قصد تبرع نباشد.»

اجرت زن در ایام زوجیت چگونه است؟

زن در چه شرایطی می‌تواند حق و حقوق خود را از جمله اجرت المثل از مرد مطالبه کند؟
زن در چه شرایطی می‌تواند حق و حقوق خود را از جمله اجرت المثل از مرد مطالبه کند؟

 مطالبه اجرت‌المثل زوجه: اجرت‌المثل سه حالت دارد؛ اول اینکه اگر زن کارهایی را در خانه انجام دهد که وظیفه‌­اش نیست مانند شیر دادن به نوزاد، البته اگر نوزاد از راه دیگری مانند شیر خشک نتواند ارتزاق کند وظیفه مادرش است که به وی شیر بدهد، پختن غذا و تمیز کردن خانه در این صورت زوج باید اجرت این کارهایش را بدهد، دوم اگر زوج دستور انجام کاری را به زوجه بدهد که وظیفه او نیست در این صورت نیز مرد باید اجرت کار را به همسرش پرداخت کند، اما در مورد سوم مرد مجبور به پرداخت اجرت نیست: اگر زن کاری را به میل و اراده خودش و بدون امر همسر یا از روی عادت انجام دهد و نیت قلبیش تبرع یعنی رضایت خداوند باشد در این صورت مستحق اجرت نخواهد بود.

اجرت­‌المثل ایام زناشویی: این حالت زمانی پیش می‌آید که بحث طلاق پیش آمده باشد و کار به دادگاه کشیده شده باشد. در این میان یک سری شرایط دخیل هستند که به ذکر آنها می‌پردازیم؛

  • درخواست طلاق را مرد به دادگاه داده باشد نه زن
  • درخواست طلاق مرد از روی عدم تمکین و تخلف زن از وظایف زناشویی نبوده باشد
  • کارهای خانه مانند پخت و پز و … را به اجبار و به دستور مرد انجام داده باشد و یا انجام کارها از روی قصد تبرع نبوده باشد و هدف زن دریافت اجرت بوده باشد.

محاسبه مبلغ اجرت المثل در سال ۹۹ چگونه است؟

نمی‌توان مبلغ مشخصی را بیان کرد که برای همه خانم‌ها یکسان صدق کند، میزان اجرت‌المثل برای هر زن بسته به شرایط و کارهایی که انجام داده و مدت زمان زندگی زناشویی آنها بررسی می‌شود و متفاوت است. تعیین میزان و محاسبه مبلغ اجرت المثل بر عهده دادگاه است و در قانون هیچ مبلغ مشخصی بیان نگردیده است.

سخن پایانی

اگر بین یک زن و مرد محبت جاری باشد و زندگی با یکدیگر را دوست داشته باشند مرد همیشه خودش و به اختیار خودش به همسرش پاداش می‌دهد و زن نیز کارهای خانه را با میل و رغبت خویش انجام می‌دهد، به نظرم مطرح کردن این مطلب در خانه که زن هرکاری می‌خواهد انجام دهد در قبالش هر روز از مرد پول بخواهد زندگی شیرینی خود را از دست می‌دهد، زندگی مشترک که بازار نیست زن هر کاری بکند در قبالش مدام به شوهرش بگوید من پاداش این کارم را می­‌خواهم. البته درست است که این حق اوست، اگر مرد از هر لحاظ در خانه تامین باشد و احساس خوشبختی داشته باشد قطعا خودش کارهای زن را نادیده نمی­‌گیرد و اعمال او را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت و بالعکس، البته در صورتی که کار به طلاق و دادگاه بکشد وضع متفاوت خواهد بود.

پایان پیام

تبلیغ در گلونی

کد خبر : 214694 ساعت خبر : 1:03 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=214694
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات