خطر سرمازدگی درختان میوه با نفوذ هوای سرد به کشور

خطر سرمازدگی درختان میوه با نفوذ هوای سرد به کشور

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ، احتمال افزایش وزش باد را در استان‌های کشور داد.

به گزارش گلونی هشدار نارنجی به این معناست که احتمال تأثیرات منفی ناشی از هوای مخرب بیشتر است و می‌تواند برنامه زندگی را مختل کند.

به این معنا که احتمال تأخیر در سفرهای زمینی و هوایی، بسته شدن راه‌ها، قطع برق و خطر احتمالی برای جان و مال مردم وجود دارد. افراد باید در مورد تغییر برنامه‌های‌ خود و اقدام برای محافظت از خود و اموال بیندیشند.

در این شرایط ممکن است نیاز باشد افراد تأثیر منفی وضع هوا بر خانواده و اطرافیان خود را بررسی کرده و قبل از وقوع پدیده مخاطره‌آمیز اقداماتی برای کم کردن اثرات منفی آن انجام دهند.

خطر سرمازدگی درختان میوه

توصیف سامانه اول: افزایش شیو فشاری

زمان شروع: بعدازظهر سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۱/۰۳

زمان پایان: بعدازظهر شنبه ۱۴۰۰/۰۱/۰۷

نوع مخاطره: باد شدید (سرعت متوسط ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر برساعت) وزش باد خیلی شدید با سرعت بیش از ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت به صورت لحظه‌ای و محلی

منطقه اثر:
سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۱/۰۳ : آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، کرمانشاه، ایلام.
چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۱/۰۴ : آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، کردستان، زنجان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، اصفهان، قم، قزوین، سمنان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، مازندران، البرز، تهران.
پنج‌شنبه ۱۴۰۰/۰۱/۰۵ : آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، گیلان، کرمانشاه، کردستان، زنجان، قزوین، تهران، سمنان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، قم، اصفهان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، فارس، شمال کرمان.
جمعه ۱۴۰۰/۰۱/۰۶ : اصفهان، چهارمحال و بختیاری، سمنان، غرب خراسان رضوی، قم، مرکزی.
شنبه ۱۴۰۰/۰۱/۰۷ : اصفهان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، قم.

اثر مخاطره: خسارت به گلخانه‌ها و احتمال شکستن شاخه‌های درختان

توصیه: استحکام نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول پاشی و سم‌پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها، محافظت از محصولات گوجه فرنگی و صیفی‌جات جنوب کشور، تهویه و کنترل دما در سالن‌های مرغداری در شرایط باد شدید.

عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم استقرار ماشین آلات کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی بر روی زمین، جمع‌آوری شاخه‌های هرس شده از کف باغ، عدم آهک پاشی در استخرهای خاکی که آب آن تخلیه شده به دلیل شدت بالای وزش باد گرم، زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، عدم انجام آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها.

سامانه دوم

توصیف سامانه دوم: نفوذ هوای سرد به نوار شمالی کشور

زمان شروع: اوایل وقت یک‌شنبه ۱۴۰۰/۰۱/۰۸

زمان پایان: اواخر وقت دوشنبه ۱۴۰۰/۰۱/۰۹

نوع مخاطره: روز یک شنبه ۱۴۰۰/۰۱/۰۸ کاهش ۸ تا ۱۰ درجه دما در شمال غرب کشور و سواحل دریای خزر
روز دوشنبه ۱۴۰۰/۰۱/۰۹ کاهش ۱۰ تا ۱۲ در جه دما در شمال شرق کشور و کاهش ۵ تا ۸ درجه دما در دامنه‌های جنوبی البرز
منطقه اثر:
یک‌شنبه ۱۴۰۰/۰۱/۰۸ : شمال غرب و سواحل شمالی.
دوشنبه ۱۴۰۰/۰۱/۰۹ : شمال شرق و دامنه جنوبی البرز.

اثر مخاطره: سرمازدگی درختان میوه در مرحله گلدهی

توصیه: استفاده از کود دامی در پای درختان، تامین سوخت و سرویس و راه اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما، محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط.

ایجاد پوشش بر روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی اتیلن و نایلون)، عدم کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی، روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد)، مالچ‌پاشی در سطح باغات _ توصیه به عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌رسد.

کنترل سرما قبل از تورم جوانه‌ها، از طریق مبارزه با باکتری‌های مولد هسته یخ با استفاده از باکتری کش‌ها، تخلیه آب و جمع‌آوری لوله‌ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر، استفاده از ضد یخ در رادیاتور ماشین ‏آلات کشاورزی و محافظت از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهشی دما، استفاده از روغن ولک برای جلوگیری از باز شدن شکوفه‌ها، پاک سازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها.

"<yoastmark

پایان پیام

کد خبر : 214665 ساعت خبر : 12:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=214665
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات