زادروز زرتشت در ششمین روز از فروردین

زادروز زرتشت در ششمین روز از فروردین

روز خرداد یعنی روز ششم از ماه فروردین را زادروز زرتشت دانسته‌اند.

زندگی او نیز مانند باقی پیغمبران با اسطوره پیوند خورده است و گذر زمان این پیوند را مستحکم‌تر ساخته است.

به گزارش گلونی اوستای موجود حاوی اشارات پراکنده‌ای درباره زرتشت، حوادث زندگی و خانواده اوست بااینحال یک زندگی‌نامه مدون از او ارائه نشده و موارد زیادی از جمله زمان تولد و محل زندگانی او برای مخاطب امروز مبهم است.

به طوریکه درباره سال تولد تاریخی ما بین سده هجدهم پیش از میلاد و سده ششم پیش از آن حدس زده شده و در رابطه با محل میلاد نیز اتفاق نظری وجود ندارد.

عده‌ای مکان تولد او را مطابق با آذربایجان و عده دیگر مطابق با خوارزم دانسته‌اند و همزمان نظرات دیگری نیز در این زمینه مطرح شده است.

با توجه به متون اوستا زرتشت از خاندان سپیتَمه یا سپیتامه برآمده و پدرش پوروشسپه و مادرش دوغذووا نام داشته است.

او از کودکی تحت تعلیمات روحانی بوده و خود را زوتر ( دین‌مردی که واجد شرایط کامل روحانیت است) می‌نامیده است.

سرانجام بنابر متن گاهان (یسن ۴۳) از سوی اورمزد بدو وحی رسید و به پیامبری برگزیده شد. بعد از آنکه اورمزد اسرار دین را بر وی آشکار کرد او را مورد آزمایش قرار داد.

آزمایش‌های نظیر گذشتن از آتش، ریختن روی گداخته بر سینه او و دریده شدن شکمش.

اورمزد دو سال بعد نخستین وحی، به پیامبرش فرمان داد تا رسالت خود را اعلام کند و این آغاز راه دشوار پیامبری برای زرتشت بود.

زرتشت در سرودهای خویش از کمی تعداد یاران و حامیان خویش به ستوه آمده و از فقر و دشمنی کَرپَن‌ها (پیشگویان و روحانیان هم‌وطن خود) لب به شکوه می‌گشاید و به اجبار ترک وطن کرده به سرزمین مجاور به فرمانروایی گشتاسب می‌رود و درآن سرزمین به موفقیت‌هایی دست می‌یابد تا جایی که گشتاسب نیز در چهل‌سالگیِ زرتشت، به دین او گرویده و او را همراهی می‌کند.

زرتشت براساس روایات دینی در ۷۷سالگی در روز خور (روز یازدهم) ماه دی به دست فردی برادَریش نام به قتل رسید اما میراث او تا به امروز بر جا مانده است و همچنان پیروان مخصوص به خود را دارد.

پایان پیام

کد خبر : 215414 ساعت خبر : 7:19 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=215414
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات