غار سهولان تا اطلاع ثانوی تعطیل است

غار سهولان تا اطلاع ثانوی تعطیل است

به گزارش گلونی رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: غار سهولان به دلیل جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تا اطلاع ثانوی تعطیل می‌باشد.

سخنور گفت: از ابتدای سال گذشته با شیوع بیماری کرونا در منطقه و براساس تصمیمات متخذه در ستاد کرونای استان و شهرستان تا کنون مجموعه گردشگری اثر طبیعی _ ملی غار سهولان تعطیل بوده است.

سخنور از عموم همشهریان و گردشگران در خواست کرد از مراجعه به مجموعه گردشگری غار سهولان خودداری کنند.

غار سهولان از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی و گردشگری کشور بوده و به مساحت دو هکتار چزو مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست می‌باشد که در ۴۲ کیلومتری شهر مهاباد و در مسیر جاده مهاباد بوکان و جوار روستای سهولان واقع شده است.

غار سهولان تا اطلاع ثانوی تعطیل است

سهولان کلمه‌ای کردی است به معنی یخبندان و به این علت که درون غار تعداد زیادی لانه کبوتر وجود دارد مردم محلی غار را «کونه کوتر» به معنی لانه کبوتر نامیده‌اند.

مساحت داخلی غار سهولان حدود ۶۰۰ مترمربع است و داخل غار از سنگ‌های آهکی تشکیل شده‌است. ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن ۵۰ متر است و عمق آب در برخی جاها به ۶۲ متر می‌‌رسد. اختلاف دمای درون و بیرون غار بین ۱۰ الی ۱۵ درجه است.

غار ۷۰ میلیون ساله سهولان

ویدیوهای بیشتر در نماشای گلونی 

مطالعات غارشناسان نشان می‌دهد که قدمت غار سهولان  به ۷۰ میلیون سال قبل بازمی‌گردد و دو دهانه دارد.

این غار بعد از غار علی‌صدر همدان به عنوان دومین غار آبی، خاکی ایران شهرت دارد.

از گفته­‌های قایقران­‌هایی که مردم همان حوالی هستند خواهید فهمید که ارتفاع سقف غار تا سطح دریاچه آن به ۵۰ متر، طول مسیر آب به ۳۰۰ متر وعمقش به ۳۰ متر می‌رسد.

همچنین طول مسیر خشکی کشف شده نزدیک به ۲۵۰ متر است. قدمت این غار در هیچ کتاب معتبر فارسی اشاره نشده و تنها «ژاک دمورگان» جهانگرد فرانسویی در حدود صد سال پیش کروکی این غار را کشیده است، البته بنا به مطالعه غارشناسان قدمت این غار به ۷۰ میلیون سال قبل باز می­‌گردد.

کد خبر : 215071 ساعت خبر : 2:21 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=215071
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات