موزه بلدیه قزوین در عمارت شهرداری

موزه بلدیه قزوین در عمارت شهرداری

به گزارش گلونی موزه بلدیه قزوین در عمارت شهرداری مربوط به دوره قاجار است و در خیابان شهرداری قزوین واقع شده است. این اولین ساختمان شهرداری در ایران است. این اثر با شماره ۲۵۸۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. با ما همراه باشید تا شما را با این موزه زیبا بیشتر آشنا کنیم.

موزه بلدیه قزوین

ساختمان شهرداری قدیمی‌ترین عمارت شهرداری این شهر است که از سال ۱۳۰۶ تأسیس شده است. شرکت روسی شوزه که جاده شوش از قزوین به تهران را راه اندازی کرد و متعلق به این شرکت بود، مجموعه شهرداری قزوین را قبل از جنگ جهانی اول احداث کرد.

آنها این مجموعه را گسترش دادند و یک منبع آب ساختند و کلیسای کانتور (کلیسای روسی)، که کوچکترین کلیسا در نوع خود است، همچنین از شهرداری به عنوان یک کلوپ در این مکان استفاده کرد. اما بعد از جنگ آنها موظف به پرداخت خسارت به ایران شدند و این مجموعه تحویل شهرداری قزوین شد.

این عمارت بعد از مرمت و بازسازی به موزه بلدیه تغییر کاربری داد.  این موزه اکنون یکی از موزه‌های زیبا و جذاب این استان به شمار می‌رود و سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

آثار درون موزه

در این موزه زین اسب، دستگاه تایپ و رادیوگرام صدرالعلما، مکاتبات اداری، نامه‌های مردم، بیش از ۲۰۰۰ سند از حوزه‌های شهرداری در معرض دید عموم قرار گرفته است.

معماری عمارت شهرداری

ورودی دو پله از حیاط بلندتر است و دارای یک ایوان جلویی با ۶ ستون است. اتاق ورودی از یک ایوان ساده و مربع شکل، با کف کاشی سیاه و سفید و یک سقف صاف و ساده منشعب شده است.

چگونه به این مکان برویم؟

نشانی: قزوین، خیابان شهرداری

با گوگل مپ به موزه بلدیه قزوین بروید

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی

کد خبر : 212808 ساعت خبر : 6:20 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=212808
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات