موزه عشایر سمنان یا موزه عشایر ایل سنگسر

موزه عشایر سمنان یا موزه عشایر ایل سنگسر

به گزارش گلونی موزه عشایر سمنان یا موزه عشایر ایل سنگسر در تاریخ ۱۳۸۷ افتتاح شد. این موزه یکی از موزه‌های مردم‌شناسی شهرستان مهدیشهر در سمنان است. این موزه به عنوان اولین موزه خصوصی استان سمنان محسوب می‌شود. این موزه دارای مجموعه ارزشمند از آثار تاریخی عشایر ایل سنگر بوده و تاریخ این عشایر را را در خود نگهداری می‌کنند.

موزه عشایر سمنان

از زمان افتتاح این موزه تا کنون ۱۰۵۰ اشیا فرهنگی و تاریخی و دست افزار‌های مورد استفاده در زندگی روزمره ایل سنگر از طرف مردم به موزه اهدا شده است و یا برخی از آنها را خریداری کرده‌اند.

بخش‌های مختلف موزه

این موزه زیبا و دیدنی از دو بخش و فضای باز تشکیل شده است. سالن این موزه دارای ۴ بخش بوده و هر کدام از بخش‌ها موضوعات مجزا دارند و دارای چیدمان خاص به خود هستند. با ما همراه باشید تا شما را با انواع بخش‌های مختلف آن  آشنا کنیم.

بخش اول: در این بخش از ابزار و ادوات پشم چینی و مراحل تولید انواع نخ و پارچه‌های پشمی و ابریشمی توس بانوان ایل سنگر به نمایش گذاشته شده است.

بخش دوم: این بخش انواع دست افزارهای زندگی روزمره، انواع ظروف، ابزار و جنگ افزار و غیره را در دل خود جای داده است.

بخش سوم: بخش سوم صنایع دستی و هنر سوزن‌دوزی، پوشاک و نمایه‌ای از زندگی شهرنشینی مردم ایل سنگر در دهه‌های گذشته را به تماشاگران نشان می‌دهد.

در محوطه ساختمان شما عزیزان می‌توانید برخی از سازه‌های عشایری را ببینید.

در واقع در این محوطه می‌توان تنور، سازه اختصاصی تولید کره، انواع اجاق‌های اختصاصی تولید انواع لبنیات، سیاه‌چادر سنگسری به عنوان بزرگترین نوع سیاه چادر در بین ایلات کشور با اشکوب‌های متعدد و سازه‌های داخل آن، ابزار و ادوات مشاغل مرتبط با زندگی عشایری را تماشا کنید.

بازدید از موزه

شما عزیزان می‌توانید در تمامی روز‌های هفته بجز روز‌های تعطیل از این موزه زیبا دیدن نمایید.

اگر به سمنان سفر کردید بازدید از این موزه را هرگز از دست ندهید.

چگونه به این مکان برویم؟

نشانی: سمنان، مهدیشهر، میدان امام، خیابان امام

با گوگل مپ به موزه عشایر سمنان بروید

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی 

کد خبر : 212056 ساعت خبر : 10:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=212056
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات