موزه مردم شناسی بروجرد در خانه تاریخی طباطبائی

موزه مردم شناسی بروجرد در خانه تاریخی طباطبائی

به گزارش گلونی خانه کمال‌الدین نبوی طباطبایی یک خانه تاریخی از دوره قاجار است. این خانه از سه طبقه با یک حیاط مرکزی ساخته شده و با کاشی و آجرکاری تزئین شده است. اکنون به موزه مردم شناسی بروجرد تبدیل شده است.

موزه مردم شناسی بروجرد

این بنای یادبود که به نام حاج آقا کمال‌الدین نبوی طباطبایی به ثبت رسیده است، در فهرست آثار ملی به شماره ۳۷۶۶ ثبت شده است که قدمت آن حدود ۱۸۰ سال پیش است.

آثار درون موزه

در این موزه مردم‌شناسی بروجرد سماور، تنگ‌، سینی، قوری، قاب‌های استکان و لیوان، آفتابه لگن، منقلدان، شیرینی خوری، میوه خوری، گلدان، چراغ‌های گردسوز و زنبوری که جنس آنها از مس و برنج و ورشو است به نمایش در آمده‌اند.

همچنین در این موزه می‌توانید لباس‌های محلی، صندلی‌های دست‌ساز، عکس‌های قدیمی، اسناد خطی مالکیت و عقدنامه ازدواج، کفگیرهای چلنگری، ۳ درب چوبی زیبای قدیمی، شمشیر، ساطور، نقشه‌ای از شهر بروجرد در دوره قاجاریه که توسط روس‌ها تهیه شده است، چندین کتاب خطی و چاپی که شامل مفاتیح، رساله، ۶۰ پاره قرآن، کتاب شعر حماسی حمله حیدری، ترجمه قرآن، چراغ‌های قدیمی صندوقچه‌ها، قفل‌های فولادی دست‌ساز قدیمی را تماشا کنید.

معماری موزه

هوشمندی و احترام به حریم خصوصی خانواده از ویژگی‌های منحصر به فرد معماری ایرانی است که یکی از برجسته‌ترین نمونه‌های این مضمون است.

برای دسترسی به فضای داخلی ساختمان، یک راهرو به حیاط پیدا خواهیم کرد. در اطراف حیاط، به جز نمای اصلی قسمت اصلی به صورت طاق، با تزئینات مختلف آجرکاری و کاشی شکل گرفته است.

این ساختمان یک حیاط داخلی با یک حیاط ورودی، که همه آنها متقارن هستند، با عناصر پنج درب، ارسی‌ها و پنجره‌ها و درهای ساده متمایز می‌شوند.

طبقه همکف دارای دو پیاده‌رو در هر طرف است که هر کدام دارای دو فضای باریک و طولانی هستند.

چگونه به این مکان برویم؟

نشانی: لرستان، بروجرد، میدان صفا، خیابان صفا، کوچه هلال احمر

با گوگل مپ به موزه مردم شناسی بروجرد بروید

پایان پیام

نویسنده: محمد شهبازی

کد خبر : 211546 ساعت خبر : 9:00 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=211546
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات