کاهش قیمت سکه در دومین هفته کاری ۱۴۰۰

کاهش قیمت سکه در اولین هفته کاری ۱۴۰۰

به گزارش گلونی بازار طلای ایران دومین هفته کاری خود را با کاهش ۱۵۰ هزار تومانی نرخ سکه آغاز کرد.

امروز، نرخ هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی ۶ میلیون و۲۲۰ هزار تومان، ربع سکه چهار میلیون تومان و سکه یک گرمی هم ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان اعلام شد.

نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار به یک میلیون و ۳۹ هزار تومان رسید.

نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر ضمن اشاره به اینکه طی یک هفته اخیر تحت تاثیر مذاکرات و بحث‌های سیاسی، از اواسط هفته قیمت جهانی طلا و نرخ ارز در داخل افزایش یافت گفت: «در مجموع هفته‌ای که گذشت علیرغم همه بالا و پایین شدن نرخ ارز و قیمت اونس جهانی، در پایان هفته شاهد ریزش قیمت‌ها نسبت به آغاز هفته بوده‌ایم».

کاهش قیمت سکه

محمد کشتی‌آرای در تشریح وضعیت بازار سکه و طلا اظهار کرد: «روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ با قیمت ۱۷۰۰ دلار اونس جهانی سال برای ما به پایان رسید.

اما در اوایل هفته‌ای که گذشت، قیمت اونس جهانی به ۱۷۳۱ دلار هم رسید.

باتوجه به ثبات قیمتی که قیمت جهانی داشت، نرخ ارز نیز از ثبات نسبی خوبی برخوردار بود اما در اواسط هفته، مسائل هسته‌ای ایران و نشست وین، مجدد نرخ ارز را در داخل تحت تاثیر قرار داد و برای ساعاتی نرخ ارز رشد یافت».

به باور کارشناسان رکود در بازار و نبود تقاضا در بازار، به‌ویژه برای قطعات کوچک‌تر همچون نیم سکه، ربع سکه و سکه‌های یک گرمی، سبب شد کاهش بیشتری در قیمت‌ها شکل بگیرد.

البته در حقیقت حباب این قطعات از بین رفته است؛ وگرنه همانطور که اشاره شد قیمت جهانی طلا ۱۳ دلار افزایش داشته است.

تحلیلگران فنی اعتقاد دارند، تا زمانی که اونس طلا زیر مرز هزار و ۸۰۰ دلاری قرار دارد، احتمال افت بیشتر را باید برای آن در نظر گرفت.

در چنین شرایطی، بیشتر بازیگران، راه بازگشت سکه به مسیر افزایشی را بازگشت قیمت دلار به بالای محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی دانسته‌اند.

افزایش قیمت جهانی طلا

سیگنال‌های جهانی، بیانگر افزایش قیمت طلاست.

موج جدید کرونا در برخی از کشورهای اروپایی منجر به قرنطینه جدید شده و باتوجه به یک سال گذشته افزایش شیوع کرونا، عامل مهمی در افزایش قیمت جهانی طلا داشته است.

در بازار داخل اما گمانه‌ها بیشتر نشانگر ثبات قیمت طلا و ارز حداقل تا انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه، است.

پیش‌بینی می‌شود تا ۶ ماه اول سال ۱۴۰۰ بازار طلا و ارز، نوسانات قیمتی شدیدی را تجربه کند و تا آن زمان نرخ طلا و سکه در بازار، به یک ثبات نسبی خواهد رسید.

قیمت ارز در صرافی ملی همچنان در محدوده ۲۴ هزار تومان در نوسان است و اندکی کاهش یافته است. از طرف دیگر، امضا قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین و بررسی FATF می‌تواند قیمت دلار را کاهش دهد.

فضای بازار جهانی طلا میل به صعود دارد و قیمت دلار در داخل ایران فعلا هنوز ثابت است و حتی ممکن است اندکی کاهش پیدا کند.

در این صورت کاهش قیمت دلار، افزایش جهانی قیمت طلا را خنثی می‌کند و قیمت‌ها در همین محدوده می‌ماند.

اما در صورت افزایش قیمت دلار در داخل و افزایش قیمت جهانی طلا می‌تواند قیمت طلای داخل را افزایش دهد.

پایان پیام

کد خبر : 218712 ساعت خبر : 9:46 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=218712
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات