افزایش ۳۵ درصدی قاچاق چوب و سود ۶۰ میلیونی از قطع یک درخت

افزایش ۳۵ درصدی قاچاق چوب و سود ۶۰ میلیونی از قطع یک درخت

به گزارش گلونی فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از افزایش ۳۵درصدی کشفیات قاچاق چوب در سال ۹۹ نسبت به سال قبل از آن خبر داد.

به گفته وی افراد می‌توانند با قطع یک درخت جنگلی بین ۵۰ تا ۶۰ میلیون تومان سود به دست آورند.

کسب چنین سودی آن هم در شرایطی که مشکلات شدید اقتصادی گریبان‌گیر مردم شده و وضع محدودیت در واردات چوب و دغدغه‌های اقتصادی ناشی از کرونا افزایش یافته، این میزان افزایش دست‌اندازی و غارت درختان جنگلی و غیرجنگلی را با هدف کسب درآمد توجیه می‌کند.

با بالا رفتن قیمت چوب دستبرد به جنگل‌ها بیشتر شده و مشکلات معیشتی مردم را حتی به سود ناشی از فروش چوب یا زغال راضی‌کرده است. این افزایش وظیفه مأموران منابع طبیعی را سخت‌تر کرده آن هم در شرایطی که قانون مبارزه با قاچاق چوب، از بازدارندگی لازم برخوردار نیست.

افزایش ۳۵ درصدی قاچاق چوب

از قرار در ماده چهل و هشت قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور، فقط حمل چوب به عنوان قاچاق چوب تلقی شده و اگر محموله‌ قاچاقی در مکانی کشف ‌شود، محاکم قضائی به استناد اینکه محموله قاچاق در زمان حمل توقیف نشده است، متهمان را تبرئه می‌کنند.

به علاوه بر اساس قانون فعلی، حمل چوب قاچاق در داخل شهر هم قاچاق محسوب نمی‌شود.

ازاین شکاف‌های قانونی فراوان است و قاچاقچیان چوب در محاکم قضائی از این خلع‌های قانونی استفاده کرده و تبرئه می‌شوند و مشخص است که خیلی زود روز از نو و روزی از نو است و فقط درختان بی‌پناه هستند که تاوان این بی‌کفایتی قانونی را پس خواهند داد.

دست‌اندازی به اراضی جنگلی، تغییر کاربری اراضی، وقوع آتش‌سوزی، چرای بی رویه دام، رونق ویلاسازی در عرصه‌های جنگلی، توسعه و بهسازی راه‌ها و قطع غیرمجاز درختان تهدیدای مختلفی است که رو در روی منابع محدود جنگلی و درختان این سرزمین قرار گرفته و آینده منابع طبیعی این سرزمین را تهدید می‌کند.

حذف گونه‌های ارزشمند مانند بلوط، سرخدار، ملج، اوجا و دیگر گونه‌های جنگلی طی سالیان اخیر به سبب افزایش قاچاق از جنگل‌ها از تبعات این موضوع است.

صیانت از گونه‌های مختلف جنگلی و مبارزه با قاچاق نیازمند بسیج همه جانبه مردم و مسئولان است تا شاید کمی شتاب تخریب و تجاوز به این داشته‌های بسیار ارزشمند کاهش یاید.

تقویت نیروهای حفاظتی و یگان صیانت از جنگل‌ها، تخصیص اعتبارات مناسب و استفاده از فناوری‌های نوین جهت جلوگیری از دست‌اندازی به عرصه‌های جنگلی ضمن آگاه‌سازی مردم محلی از پیامدهای قاچاق بی‌رویه چوب، تنها اقداماتی است که می‌تواند در کاهش هجمه به جنگل‌ها و درختان غیرجنگلی تاثیرگذار باشد.

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

کد خبر : 222235 ساعت خبر : 6:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=222235
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات