انتقام از همسر سابق در فضای مجازی چه تاوانی دارد؟

انتقام از همسر سابق در فضای مجازی چه معنی دارد؟

به گزارش گلونی رئیس پلیس فتا استان ایلام اعلام کرد: «هرگونه مزاحمت و انتشار تصاویر خصوصی و خانوادگی افراد در فضای مجازی برابر قانون جرم است».

سرهنگ «علی جمالی» گفت: «در پی مراجعه یک شهروند خانم و ارائه مرجوعه قضایی به این پلیس مدعی شد فردی ناشناس با انتشار تصاویر شخصی وی در بین اقوام، باعث هتک حیثیت وی شده است.

پس از اخذ اظهارات شاکی، پرونده تشکیل و با بررسی مستندات و انجام اقدامات فنی و تخصصی کارشناسان پلیس فتا، عامل ایجاد مزاحمت که همسر سابق شاکی بود شناسایی و با هماهنگی مقام قضایی به این پلیس احضار شد».

رئیس پلیس فتا افزود: « متهم در برابر مستندات موجود به جرم ارتکابی خود اعتراف کرده و انگیزه خود از این اقدام غیراخلاقی و به دور از منزلت اجتماعی را انتقام‌جویی اعلام کرد و در نهایت پرونده جهت سیر مراحل قانونی به مقامات قضایی ارسال شد».

انتقام از همسر سابق در فضای مجازی چه معنی دارد؟

جمالی در ادامه هرگونه مزاحمت و انتشار تصاویر خصوصی و خانوادگی افراد در فضای مجازی برابر قانون جرم و مستوجب مجازات دانست.

وی خاطرنشان کرد: «شهروندان هرگونه موارد مشکوک را می‌توانند از طریق سایت پلیس فتا به این آدرس بخش مرکز فوریت‌های سایبری با ما در میان بگذارند».

از آنجا که چنین رفتارهایی با هدف انتقام‌جویی یا اخاذی در اقصا نقاط کشور سابقه دارد و همچنین انتشار عکس و فیلم خصوصی از افراد به هر دلیلی در فضای سایبر غیر قابل بازگشت تلقی می‌شود و حرمت و آبروی فرد را خدشه‌دار می‌کند، شناسایی و برخورد با مجرمین این حوزه باید با سرعت و شدت بیشتری پیگیری شود.

ضمن آنکه این اتفاق فقط به دست نزدیکان و یا همسر سابق افراد رخ نمی‌دهد.

چه بسا عکس‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و یا عکس پروفایل افراد مورد سوءاستفاده احتمالی دیگر افراد قرار بگیرد.

فراموش نکنید اینترنت شبیه یک روزنامه کثیرالانتشار است که هر آنچه در آن درج می‌شود، تا همیشه در بایگانی قابل بازیابی است.

مطابق ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای مصوب ۱۳۸۸ هر کس به‌ وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا دسترس دیگران قرار دهد، به ‌نحوی که منجر به ضرر یا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

حال اگر کسی فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را به ‌وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، تغییر دهد یا تحریف کند و آن را منتشر نماید یا با علم به تغییر یا تحریف منتشر کند، به نحوی که موجب هتک حیثیت او شود، طبق ماده ۱۶ قانون جرایم رایانه‌ای به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

به راستی چه توجیه و دلیلی برای این شیوه کثیف از انتقام‌گیری از کسی که روزی شریک زندگی دیگری بوده، وجود دارد؟

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

کد خبر : 225790 ساعت خبر : 9:01 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=225790
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات