راه ناصرخسرو به کاخ گلستان باز شد

راه ناصرخسرو به کاخ گلستان باز شد

به گزارش گلونی «باب عالی» به عنوان تاریخی‌ترین و قدیمی‌ترین در باقی مانده در بخش شرقی کاخ گلستان بعد از ۶۰ سال بازگشایی شد «باب عالی» درِ شرقی کاخ گلستان است.

هر چند نخستین‌بار سال ۱۳۸۹ وعده بازگشایی ورودی شرقی کاخ، از خیابان ناصرخسرو توسط متولیان میراث فرهنگی وقت داده شد، اما هیچ چیز نتوانست آن را در طول یک دهه گذشته اجرایی کند، تا سرانجام همزمان با هفته میراث‌فرهنگی این اقدام به نتیجه رسید و دسترسی به کاخ گلستان از خیابان ناصرخسرو و بازار تهران نیز محیا شد.

به گفت آفرین امامی، مدیر مجموعه جهانی کاخ گلستان راه‌اندازی ساعت شمس‌العماره و تعبیه فروش بلیت الکترونیکی برای این بخش از ورودی مجموعه نیز از جمله اقدامات برای بازگشایی این درِ تاریخی بوده است

بر اساس اعلام متولیان کاخ جهانی گلستان حدود یک و نیم میلیارد تومان برای مرمت این باب خرج شده است.

این ورودی ارتباط بین کاخ گلستان و محور گردشگری خیابان امام خمینی (ره) که مدرسه دارالفنون، خیابان ناصرخسرو و خانه امام جمعه را تشکیل می‌دهد کامل‌تر می‌کند.

از سوی دیگر بازگشایی این در به ایجاد یک رونق اقتصادی دو طرفه کمک می‌کند.

راه ناصرخسرو به کاخ گلستان باز شد

گفتنی است عمارت باب عالی بنایی است در کنج جنوب شرقی محوطه کاخ گلستان که مجموعه را با خیابان ناصرخسرو مرتبط می‌سازد. این بنای دو طبقه دارای حیاطی در جبهه جنوبی و دارای ویژگی‌های شاخص معماری ایرانی است.

از جمله ویژگی‌های این بنا وجود فضاهای متعدد در طبقه همکف با پوشش‌های قوس‌دار متنوع مزین به تزئینات آجری، گچبری و کاشی‌کاری است که برخی از آن‌ها دارای رسمی‌بندی و نقوش هندسی هستند.

در طبقه دوم بنا رو به خیابان ناصر خسرو تالاری با شکوه آراسته به گچبری و آیینه‌کاری به نام تالار بلور وجود دارد و ایوان آن محل جلوس شاه بوده است.

وجود ارسی‌های متعدد و فاخر در فضاهای مختلف عمارت باب عالی از جمله ویژگی‌های برجسته آن است.

پایان پیام

گزارشگر: سمیه ایمانیان

کد خبر : 226193 ساعت خبر : 5:52 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=226193
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات