فیلم دعوت و چند اپیزود درباره تولد

فیلم دعوت تصمیم به وجود یا عدم یک موجود

به گزارش گلونی تصمیم به فرزند‌آوری به منزله امضای قرارداد مادام‌العمری است که یک طرفش خداست و طرف دیگر قصد پدر‌ و ‌مادر.

نه حق فسخی در کار است و نه جایی برای پشیمانی، با این وجود هر ساله تعداد بی‌شماری کودک، خواسته و ناخواسته به زمینی دعوت می‌شوند که، آماده حضور آنان نیست.

ابراهیم‌حاتمی‌کیا در سال ۱۳۸۷ قصه ای را به تصویر کشیده، که چیستا‌‌ یثربی با قلم خود رقم زده‌ است.

دعوت فیلمی شش اپیزودی است که در هر قسمت زندگی زوجی نمایش داده‌ می‌شود که کودکی را به این دنیا دعوت کرده‌اند در حالی که برای حضورش آمادگی نداشته‌اند.

این فیلم که فضای زنانه دارد تا حد زیادی به دردسرهای یک مادر برای این دعوت دو طرفه می پردازد که سنگینی عواقب آن بیشتر بر روی دوش آنان است.

این فیلمنامه سعی داشته با به تصویر کشیدن شش نوع زندگی مشترک، تصویر جامعی از واکنش پدر و مادران به این موضوع نشان بدهد که نقطه مشترک همه این روایت‌ها نیز ختم شدن مسیر آن‌ها به مسیر سقط جنین است!

اپیزود اول: شیدا‌ صوفی‌ (مهناز‌ افشار) بازیگری است که عاشق حرفه خود است اما درست در زمانی که در مسیر پیشرفت کاری خود قرار دارد متوجه می‌شود که باردار است.

اپیزود دوم: قصه زندگی زن و شوهری جوان و روستایی است که وضع مالی خوبی ندارند و در تهران کارشان تخیله چاه است.

خورشید (سحر جعفری‌ جوزانی) وقتی می‌فهمد باردار است به دلیل فقرشان تصمیم به از بین بردن جنین می‌گیرد که در مطب دکتر با پیرزنی (ثریا قاسمی) آشنا می‌شود و از آنجا به بعد سرنوشت کودک متولد نشده به طور کل عوض می‌شود.

اما نکته قابل توجه حذف اپیزود ششم یعنی ماجرای دختر و پسر دانشجویی است که در زمان رسمی نشدن رابطه‌شان، ریحانه (لیلا اوتادی) باردار می‌شود و قبول نمی‌کند پیشنهاد پسر (پژمان‌ بازغی) برای از بین بردن آن را بپذیرد.

این اپیزود که برخی دلیل حذف آن را ممیزی می‌دانند، حاتمی‌کیا دلیل اصلی‌اش را طولانی شدن زمان فیلم عنوان کرده‌است. این اپیزود ۲۵ دقیقه‌ای بعد از سال‌ها در فروردین ۱۴۰۰ منتشر شد.

این اپیزود را اینجا ببینید.

منتقدان و جامعه‌شناسان نقدهای زیادی را به محتوا این فیلم داشته‌اند. مثلا اینکه وقتی کودکی آینده درخشانی پیش رو ندارد و قرار است فقر، ترک تحصیل و … از این دنیا سهم او شود، اصلا چرا چنین کودکی باید به دنیا بیاید.

یا اینکه حاتمی‌کیا و یثربی با عنوان (دعوت) فیلمی را به مخاطب عرضه کرده‌اند که پیام اصلی‌اش نقض دعوت به دنیا و القای ناخواسته بودن حضور این فرزندان در زمین است.

با تمام این موارد اما نمی‌توان انکار کرد که این فیلم اقتباسی درست از وضعیت جامعه بوده‌ است و این موضوع از موضوعات شایع و مبتلا به روزگار کنونی است که نیاز دارد بیشتر و با ارائه راهکار به آن پرداخته شود.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

کد خبر : 222801 ساعت خبر : 12:53 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=222801
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات