معلم اختاپوس من تراژدی یک زندگی مدفون در آب

معلم اختاپوس من تراژدی یک زندگی مدفون در آب

به گزارش گلونی ناشناخته‌های این دنیای فانی کم نیست.

چه بسیار عجایبی که از چشم بشر دور مانده‌ است و تا آخر نیز نادیده باقی خواهند ماند چراکه بشر، در زندانی با انواع و اقسام امکانات ماشینی خود را محصورکرده ‌‌است و این گرداب هر روز متمدن‌تر شدن، هرگز فرصت نگاه از دریچه این زندگی به حضور دیگر مخلوقات خداوند را به او نخواهد داد.

درواقع انسان درگیر در زندگی شهری آنچنان غرق در زیست خود و تلاش برای بهبود زندگی مدرن خویش برای عقب نماندن از پیشرفت‌های لحظه به لحظه جهان به اصطلاح متمدن است که به طور کل فراموش کرده‌ است در طبیعت دست‌ نخورده خداوند، به موازات زندگی او زیست‌های دیگری نیز در جریان‌اند که، عظمت خالق در آن‌ها همیشه متجلی است.

شما نیز اگر عاشق کشف و شهود در طبیعت‌اید، این مطلب را از دست ندهید.

معلم اختاپوس من

معلم اختاپوس من، مستندی پیرامون زندگی اختاپوسی در آب‌های آفریقای جنوبی است که با ارتباط گرفتن و دوستی غواصی مستندساز به نام کریگ فاستر با این اختاپوس در مدت زمانی نزدیک یکسال به تصویر کشیده شده ‌است.

این مستند داستانی محصول سال ۲۰۲۰ و با زبان اول شخص (غواص) است که همچون اثری عاشقانه از آشنایی کریگ فاستر با اختاپوسی وحشی و منزوی در زیر آب‌های پرعمق اقیانوس حکایت می‌کند.

داستان با توضیحی پیرامون زندگی فاستر و اینکه بعد از تجربه سال‌های سخت زندگی‌ حالا دوباره به لذت‌های دوران کودکی‌ا‌ش رجعت کرده‌، شروع می‌شود و دوربین به دنبال ماجراجویی فاستر در زیر آب‌های اقیانوس شناور می‌شود.

فاستر در اولین سفر دریایی‌اش، توپی متراکم از چندین صدف نظرش را به خود جلب می‌کند و پس از لحظاتی می‌بیند که اختاپوسی از زیر این صدف‌ها بیرون می‌آید و به سرعت از آنجا دور می‌شود.

معلم اختاپوس من

تماشای همین صحنه و شکل گیری سوالات زیادی پیرامون چرایی این کار اختاپوس، او را بر آن می‌دارد که این موجود دریایی را سوژه دوربین خود کرده و آن را دنبال کند.

در این مستند اینقدر همه چیز طبق سناریویی منطبق با اصول فیلمسازی پیش می‌رود که گاهی مخاطب گمان می‌کند فیلمی سینمایی را به تماشا نشسته است که شخصیت اول آن این اختاپوس است.

درواقع داستان نه به طور شلخته بلکه با یک سوال و کنجکاوی شروع می‌شود و کم‌کم سیر روایی این قصه در بستر آب‌های اقیانوس جلو می‌رود.

فاستر در حدود سیصد و اندی روز، هر روز به تنهایی و با وسایلی محدود به زیر آب و به دنبال اختاپوس می‌رود و جریان زندگی او را لحظه به لحظه با دوربین خود شکار می‌کند.

این حضور مداوم فاستر کم‌کم موجب اطمینان اختاپوس به او و شکل‌گیری ارتباط دو مخلوق غیرهمجنس با یکدیگر می‌شود که هر لحظه شگفتی بیننده را بر‌می‌ا‌نگیزد.

این مستند علاوه بر درگیر کردن حس مخاطب با داستان خود، زیبایی‌های بصری طبیعی کمتر دیده شده‌ای را با رنگ‌های خدادادی به چشمان او عرضه می‌کند که خود نوعی مدیتیشن در جهت تمدد اعصاب به حساب می‌آید!

داستان معلم اختاپوس من روایتی از زندگی موجودی است که مانند بشر، در طول عمر حوادث بسیاری از سر می‌گذراند، گاهی در امنیت است، گاهی در خطر، اما زندگی‌اش با همه این فراز‌ و ‌نشیب‌ها ادامه می‌یابد تا جایی که وقت خداحافظی از آشیانه و زندگی‌اش فرا می‌رسد و همچون تراژدی تلخی این مستند با یاد و خاطره این موجود در ذهن فاستر به پایان می‌رسد.

این مستند تامل‌ برانگیز فلسفی را همین حالا از فیلیمو می‌توانید تماشا کنید.

پایان پیام

نویسنده: هانیه شریعتی

کد خبر : 226373 ساعت خبر : 7:11 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=226373
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات