واگذاری اموال حکومت پهلوی به دولت

واگذاری اموال حکومت پهلوی به دولت

به گزارش گلونی در اردیبهشت ماه ۱۳۳۲ دکتر مصدق، شاه را وادار کرد که اداره امور املاک پهلوی را به دولت واگذار کند.

هنگامی‌که دکتر مصدق به نخست‌وزیری رسید اسدالله علم بر املاک و دارایی‌های شاه موسوم به املاک و موقوفات پهلوی مدیریت می‌کرد.

با روند رو به افزایش اختلاف دکتر مصدق و شاه، اسدالله علم هم به جرگه مخالفان نخست‌وزیر پیوست و در رهبری و هدایت بخش‌هایی از مخالفان مصدق نقش درجه اول را برعهده گرفت و تا واپسین ماه‌های عمر کابینه بر این مهم باقی بود.

واگذاری اموال حکومت پهلوی به دولت

به دنبال گسترش اختلاف میان دربار و دولت طی ماه‌های تیر و مرداد ۱۳۳۲ دکتر مصدق جهت در هم شکستن قدرت مخالفان در مرکز کشور تصمیم گرفت اسدالله علم را از تهران تبعید کند.

در آغاز گفته می‌شد علم به اروپا خواهد رفت؛ اما این شایعه و نیز طرح تبعید او به بندرعباس هم منتفی شد و در همان حال دکتر مصدق که زمانی خود در دوره سلطنت رضاشاه به امیر شوکت‌الملک علم پدر اسدالله علم در بیرجند پناه برده و از مجازات رهایی یافته بود، به علم تکلیف کرد به بیرجند برود و از توطئه بر ضد دولت او اجتناب ورزد.

با تبعید علم به بیرجند روابط او با مخالفان مصدق در تهران از طریق رابطانش برقرار بود و او کماکان در هدایت و سازماندهی بخش‌هایی از مخالفان نخست‌وزیر فعال بود و با برخی از مهم‌ترین چهره‌های طرفدار دربار که مدت زمان کوتاهی بعد در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ سهیم شدند در تماسی دائمی بود.

۱۹ ارديبهشت ۱۳۳۲ دكتر مصدق شاه را وادار كرد كه اداره امور املاک پهلوی را به دولت واگذار كند.

اين املاک را رضا شاه تملک كرده بود كه پس از تبعيدش، بسياری از مالكان قبلی آنها اعلام كرده بودند كه از ترس و از روی اجبار املاک خود را به مبلغی ناچيز به رضاشاه فروخته و يا اينکه به او هديه بودند.

دولت وقت برای رسيدگی به اين شکايات و استرداد املاک يک دادگاه ويژه اختصاص داده بود که سال‌ها سرگرم به کار بود.

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

کد خبر : 224731 ساعت خبر : 11:40 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=224731
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات