پایان جنگ جهانی دوم و تسلیم شدن نازی ها

پایان جنگ جهانی دوم و تسلیم شدن نازی ها

به گزارش گلونی هفتاد و شش سال پیش در ماه‌های آوریل و مه سرتاسر جهان در انتظاری به سر‌می‌برد که انگار پایانی برایش متصور نبود.

جنگ‌های جهانی مستقیم یا غیر مستقیم اثر مخرب خود را بر زندگی تک‌تک انسان‌ها، حیوانات و محیط زیست این دو گذاشته و شدت و حدت روزافزون آن تا به اندازه‌ای بود که کورسوی امید برای انسان جنگ‌زده باقی نمی‌گذاشت.

با این وجود وقایع بهار ۱۹۴۵ همه‌چیز را به سوی پایان جنگ و آلمان نازی را به سوی شکست در جنگی خودساخته سوق داد.

آوریل آن سال تاریخی بود که ارتش روسیه با عزمی جزم و البته بدون حمایت ارتش انگلستان یا آمریکا درصدد انتقام از هیتلر برآمد و به سوی برلین، پایتخت رایش سوم، لشکر کشید و در بیست و سوم همان ماه توانست برلین را محاصره کند.

سرانجام پیشروی‌های روزانه دشمنان پیشوا به خاک اروپا و آلمان هیتلر را به سوی مرگی انتخاب شده در سی‌ام آوریل در پناهگاه خود یعنی زیر کاخ صدارت رایش کشاند.

پایان جنگ جهانی دوم

در چنین شرایطی و به تاریخ یکم ماه مه دریاسالار آدمیرال کارل دونتیس به عنوان پیشوا انتخاب شد و درست روز بعد ارتش سرخ دروازه‌های پایتخت آلمان نازی را درنوردید و جبهه شرق، شهر را در حالی تسخیر کرد که شعار برلین آلمانی خواهد ماند بر روی دیوار‌ ویرانه‌های آن باقی مانده بود.

تسلیم‌های پی‌در‌پی قوای آلمان در ایتالیا، دانمارک، هلند و شمال آلمان و تسخیر پایتخت، همه و همه نشان از شکست قطعی ارتش رایش سوم داشت شکستی که به موجب آن شرایط کامل و بی‌قید و شرط صلح باید پذیرفته می‌شد.

در جریان نبرد پایانی و بعد از پیروزی ارتش سرخ سربازان روسی از هیچ جنایتی فروگذار نکردند و به زعم خود با کشت‌و‌کشتار غیرنظامیان و تجاوز به آن‌ها به اجرای عدالت پرداختند و توانستند انتقام از دست‌رفتگان و کشورشان را از آلمان‌ها بگیرند.

از آن سو بسیاری از جنایکاران جنگی آلمان بازداشت و محاکمه شدند و صدها نازی خودکشی کردند و کمیسیون جنایت جنگی متفقین از طرف روسیه، بریتانیا و آمریکا مامور به محاکمه رهبران نازی شد و اینچنین جنگی که هیتلر به راه انداخته بود، در مه ۱۹۴۵ به پایان رسید.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

کد خبر : 224185 ساعت خبر : 12:41 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=224185
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات