روابط پهلوی اول و آلمان نازی

روابط پهلوی اول و آلمان نازی

به گزارش گلونی امپراتوری آلمان به عنوان یک کشور منسجم و واحد در سال ۱۸۷۱ تاسیس گشت و اعلامیه آن در پاریس به صورت بین‌المللی اعلام شد و روابط ایران و آلمان از این زمان به بعد رسما آغاز شد، تا پیش از این اگر روابطی وجود داشت در رمزه روابط ایران و پروس تلقی می‌شود.

در قرن نوزدهم قدرت‌های اروپایی نقش پیشگام و پیشرویی به لحاظ تمدنی در گستره کره زمین داشتند.

کشور ایران همیشه به شکل پیش فرض در ارتباطات خود به دنبال عضو سوم بود که در مداخلات دو قدرت بزرگ از شمال و جنوب کشور در ایران حضور پیدا کند و تاثیر گذار باشد به طور مثال در جریان جنگ‌های ایران و روس کشور فرانسه به عنوان نیروی سوم برگزیده شد، شوق و شیدایی ارتباط با آلمان در دوره مشروطه به واسطه اینکه مردم ایران به شدت منتظر صنعت آلمان بودند به وجود آمد.

انقلاب صنعتی دوم که متکی به شیمی و الکترونیک بود و موتورهای درون‌سوز از کشوری به نام آلمان شروع شد.

روابط پهلوی اول و آلمان نازی

سخنان دکتر مزینانی درباره روابط پهلوی اول و آلمان نازی

نماشای گلونی را دنبال کنید

البته در این بین تلاش‌های ایران برای ارتباط با آلمان بی‌اثر و از سال ۱۸۷۳ تا ۱۸۹۶ لحن مطبوعات و فضای افکار عمومی آلمان نسبت به ایران بهبود پیدا کرد.

نازی‌ها به سرعت متوجه قدرت رادیو برای شکل دهی افکار عمومی مردم شدند و یک گیرنده ملی را ایجاد کردند و ۶۰ درصد مردم آلمان این گیرنده‌ها را داشتند، از طرف دیگر رادیوی آلمان رادیوی بسیار قدرتمند و درجه یکی بود و از طرف دیگر سخنان هیتلر را به صورت زنده به ۳۶ زبان پخش می‌کرد و به شکل ۲۴ ساعته هم به ۱۲ زبان زنده دنیا برنامه داشتند.

برنامه‌های سخنرانی‌های تهیج کننده هیتلر با ۴۰۰ هزار نفر جمعیت در نورنبرگ آن هم به نوعی که هیتلر به علت هیجان گفته‌هایش وزن کم می‌کرد به شکل زنده در سرتاسر آلمان و جهان پخش می‌شد.

ذکر این نکته واجب است که قبل از تاسیس رادیو بی‌بی‌سی فارسی در سال ۱۳۱۹ رادیو برلین راه افتاده بود، آلمان نازی چون از اوج تا سقوطش چیزی طول نکشید و از ۱۹۳۳ آغاز و تا ۱۹۴۵ به مدت ۱۲ سال دوام داشت بسیاری از برنامه‌ها آنها که در سخنرانی‌ها آنها را تبلیغ می‌کردند به روی کاغذ باقی ماند.

به طور مثال نازی‌ها برنامه احیای مستعمرات آلمان را داشتند که وقتی وارد جنگ شدند برنامه مستعمرات را کنار گذاشتند و وزارت استعمار آلمان به دستگاه‌های رده پایین سقوط کرد و به همین علت طرح‌های اجرا نشده در آلمان نازی زیاد به چشم می‌خورد.

پایان پیام

نویسنده:‌ فاطمه نصیری راد

کد خبر : 222557 ساعت خبر : 10:47 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=222557
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات