آگامای پولک شاخی خزنده ای نادر نیست

آگامای پولک شاخی خزنده ای نادر نیست

به گزارش گلونی در پی آتش‌سوزی جنگل‌های زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد در کنار اخبار مربوط به اطفای حریق، اخبار و حواشی دیگری هم از سوی افراد مختلف منتشر می‌شد.

به طور مثال در توییتر زیر عکسی، عکس همین خبر، از خزنده به نام آگاما نوشته بودند:

«خزنده نادر که در آتش‌سوزی زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد از بین رفت».

البته که از بین رفتن حتی یک حیوان غم‌انگیز است اما باید بدانید آگامای پولک شاخی خزنده‌ای نادر نیست و نگرانی هم درباره تعداد آن در طبیعت ایران وجود ندارد.

با اغراق و بزرگنمایی نمی‌شود طبیعت ایران را نجات داد. البته فالوئر خوب می‌شود گرفت.

در کتاب خزندگان و دوزیستان ایران آمده است:

گفتنی است زیرراسته مارمولک‌ها (سوسمارها) متنوع ترین گروه خزندگان به حساب می‌آید که دستخوش تغییرات زیادی شده است.

سوسمارها در ایران از یک گکوی کوچک گرفته تا یک بزمجه ۲ متری، تنوع زیادی را از نظر شکل، رنگ، زادآوری، رفتار و تغذیه دارا هستند.

هر چند بسیاری از مارمولک‌ها از دیدگاه عوام ترسناک به نظر می‌رسند و ممکن است گاز گرفتگی توسط انواع بزرگ جثه‌ی آن‌ها باعث ایجاد جراحت‌های جدی و خطرناکی شود، اما فقط ۲ گونه‌ی سمی در دنیا دارند که در قار‌ه‌ آمریکا زندگی می‌کند.

در واقع ترس هم‌وطنان ما از سوسمارها و نگرانی از سمی بودن آن‌ها کاملا بی‌مورد است. این زیر وابسته در ایران دارای ۹ خانواده است.

خانواده‌ Agamidae دارای ۶ زیر خانواده در جهان است که از این میان ۳ زیر خانواده ‌Agaminae، Draconinae و Uromastycinae – در ایران یافت می‌شوند.

تا کنون ۴۸۷ گونه از خانواده‌ی آگاماها در دنیا شناسایی شده است که در افریقا، آسیا، استرالیا و جنوب اروپا پراکنش یافته‌اند. این خانواده در ایران دارای ۷ جنس با ۲۴ گونه است.

آگاماها مارمولک‌هایی با جثه‌ی کوچک تا متوسط هستند. این مارمولک‌ها همگی روزگرد و گوشت‌خوارند. برخی از گونه‌های این ۴ خانواده گاه از گیاهان تغذیه می‌کنند.

آگاماها دارای سر و بدنی پخ هستند که تماماً توسط فلس‌های ریز و گاهی زبر پوشیده می‌شود. بینایی در آن‌ها قوی بوده و چشم دارای پلک متحرک و مردمک گرد است.

توانایی خودبری دم در اعضای این خانواده دیده نمی‌شود . آگاماها دارای پاهای پیشرفته و قوی هستند.

بسیاری از گونه‌های این خانواده برای تنظیم دمای بدن از تغییر رنگ اندک سطح پوست و خود بهره می‌جویند.

پایان پیام

کد خبر : 229324 ساعت خبر : 7:14 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=229324
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات