جان مایه خبر چیست و یک رویداد چگونه به خبر تبدیل میشود؟
جان مایه خبر چیست و یک رویداد چگونه به خبر تبدیل میشود؟
به گزارش گلونی دکتر یونس شکرخواه درباره تبدیل یک رویداد به خبر در کانال خود نوشت:
روزنامهنگاران حرفهای برای اینكه تصمیم بگیرند چه چیزی را به عنوان خبر ارائه كنند اغلب سه عنصر را در پس ذهن دارند:
مواد خبر (facts): مشتمل بر واژهها، اعداد و عكسها كه باید كافی، دقیق و به موقع باشند.
علائق (Interest): مشتمل بر این كه رویداد چقدر برای مخاطبان معنادار است
مخاطبان (Audience): مشتمل بر اینكه چه ارزشها و یا علائقی دارند
پس از اینكه چنین مفاهیمی در ذهن، نضج و ریشه گرفت، شم روزنامهنگاری شروع به ایفای نقش میكند.
این رویداد یا روند را چگونه به خبر تبدیل كنم؟
در اینجاست كه شم حرفهای باز هم به مقولاتی همچون ارزش تجاری رویداد، منابع محدود، شقوق و انتخابهای متفاوت، مخاطب، عملكرد رقبا و… عنایت مییابد.
اما به هر حال فراموش نباید كرد كه ارزش خبری در درون رویداد قرار دارد، باید آن را شناخت و با توجه به آن، رویداد را به خبر تبدیل كرد؛ و این جان و خمیر مایه صنعت خبر است.
گفتنی است هر رویدادی را نمیتوان خبر نامید، زیرا بسیاری از رویدادها ارزش انتقال به مخاطب را ندارند.
معیارها و شرایطی كه در ماهیت یك رویداد موجود هسند و بر مبنای آنها میتوان رویداد را ارزشیابی كرد ارزشهای خبری نام دارند.
اهمیت این ارزشها به دلیل آن است كه خبرنگار را نه تنها در سوژهیابی و تنظیم خبر یاری میکند بلکه به عنوان معیار مقایسه، ارزشگذاری و گزینش رویدادها برای انتشار توسط رسانهها مورد استفاده قرار میگیرد.
پایان پیام
کد خبر : 228737 ساعت خبر : 12:10 ب.ظ