این جملات از صادق هدایت نیست

این جملات از صادق هدایت نیست

به گزارش گلونی صادق هدایت یکی از بزرگترین و خلاق‌ترین نویسندگان معاصر ایران محسوب می‌شود که این روزها نوشته‌های مختلفی منتسب به او در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

کسی که دست کم یکی از آثار هدایت را که به ‌عنوان روشنفکری مستقل، خلاق و نوآور نقش مهمی را در تکوین ادبیات داستانی فارسی، شناخته می‌شود، خوانده باشد، متوجه عدم تناسب این جعلیات با نظام فکری و قریحه ادبی هدایت خواهد شد.

هدایت در زندگی خود آثار بزرگی چون زنده به گور، بوف کور، سایه روشن، نیرنگستان، سگ ولگرد، سه قطره خون، علویه خانم، ولنگاری، حاجی آقا و … را به چاپ رسانده است.

این جملات از صادق هدایت نیست

با وجود تاثیرگذاری و غنای این آثار نباید به متون عمدتا سخیفی که که لابه‌لای سطرهای آن اثری از ادبیات، اندیشه‌ها و شیوه‌های ادبی و اصالت نویسنده‌ای مانند هدایت نیست اجازه گسترش داد.

خوشبختانه چند سالی است که گروهی دانشگاهی گرد هم آمده‌اند تا این جعلیات منتشر شده در فضای مجازی را شناسایی و اعلام کنند.
تنها درباره جملات منسوب به صادق هدایت این گروه بیش از چهل مورد جعلی یافته‌اند.

این جعلیات هم می‌تواند ناشی از ادامه دشمنی و کینه‌توزی با تفکر هدایت باشد و هم به احتمال بیشتر از ناآگاهی و کم مطالعه بودن افراد نشات می‌گیرد.

متاسفانه با گسترش شبکه‌های اجتماعی و کاهش سطح مطالعه عمومی به یک دوره ابتذال از فهم هنر و ادبیات رسیده‌ایم که بدون فهم درست آثار منتسب به بزرگان شعر و ادب و هنر را در فضاهای مختلف به اشتراک می‌گذارند.

پویش مبارزه با جعلیات فضایی است که در برابر سیل ویرانگر انتشار جعلیات ایستاده و تلاش می‌کند که با معرفی آن از باز نشر جعلیات جلوگیری کند.

اگر مبارزه با نشر جعلیات تبدیل به یک فرهنگ عمومی شود آنگاه میراث ارزشمند ادبیات و فرهنگ ما، محفوظ و صیانت شده به دست نسل‌های آتی فرزندان این سرزمین خواهد رسید.

پاک کردن لکه‌های آلوده و جلوگیری از گسترش جعلیات نیازمند آگاهی، مطالعه، دانستن نسبی دانش سبک‌شناسی و وظیقه همه علاقه‌مندان به هنر و ادبیات کشور است.

پایان پیام

نویسنده: آرزو قدوسی

کد خبر : 230431 ساعت خبر : 5:36 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=230431
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات