خفاش های ناقل بیماری همه جا در کمین هستند

خفاش های ناقل بیماری همه جا در کمین‌اند

به گزارش گلونی تغییر اقلیم و تغییر کاربری زمین‌ها در قاره کهن، شرایط زیستی مساعدی را برای بقا و ازدیاد خفاش‌های ناقل ویروس کرونا ایجاد کرده است.

شرایط زیستی مساعد برای خفاش‌های نعل‌اسبی که می‌توانند ناقل ویروس کرونا باشند، زمین‌های تغییر کاربری داده را تبدیل به کانون شکل‌گیری و افزایش انتقال بیماری از حیوان به انسان می‌کند.

با وجود گمانه‌زنی‌های مختلف درباره منشا طبیعی یا آزمایشگاهی ویروس سارس-کوو-۲، بسیاری از پژوهشگران و کارشناسان معتقدند این ویروس اولین بار در نوامبر ۲۰۱۹ در بازار فروش حیوانات زنده در ووهان چین از خفاش یا میزبان واسطه‌ای نظیر مورچه‌خوار پولک‌دار، به انسان سرایت کرده است.

یافته‌های متخصصان و محققان دانشگاه‌های کالیفرنیا و برکلی، دانشگاه علوم و فنون میلان و دانشگاه مَسی نیوزیلند که در نشریه «نیچر» منتشر شده است، نشان می‌دهد که فعالیت‌هایی نظیر شهرک‌سازی، گسترش زمین‌های کشاورزی، تقسیم اراضی جنگلی و ساخت دامداری‌ها برای پرورش انبوه دام می‌تواند در تداوم خطر وقوع یک همه‌گیری دیگر نقش داشته باشد.

خفاش های ناقل بیماری همه جا در کمین‌اند

این کارشناسان می‌گویند: «تجاوز بشر به مرزهای زیست‌بوم‌های بسیار منظم و دقیق، عموما به کاهش تنوع زیستی در این زیستگاه‌ها و در نهایت به از بین رفتن گونه‌های خاص که حیات‌شان به وضع موجود وابسته است منجر می‌شود و ممکن است به جانشین شدن گونه‌های عام کمک کند».

خفاش نعل‌اسبی گونه‌ای عام است و اغلب در مناطق روستایی که انسان در آن‌ها دستکاری کرده است، یافت می‌شود.

این پژوهشگران پیش‌تر رابطه‌ مشابهی میان تقسیم اراضی جنگلی در آفریقا و پیدایش ویروس ابولا کشف کرده بودند.

پائولو دودوریکو، از دانشگاه یوسی برکلی و از نویسندگان این مقاله گفته: «با پدید آوردن شرایط نامطلوب برای گونه‌های خاص، گونه‌های عام می‌توانند شکوفا شوند.

نمی‌توانیم مسیر سرایت سارس-کوو-۲ از حیوانات وحشی به انسان را مستقیم ردیابی کنیم اما می‌دانیم تغییر کاربری زمین به‌ نحوی که پای انسان را به آن باز کند، به‌ نوعی با پیدایش این گونه خفاشِ ناقل ویروس ارتباط دارد».

افزایش تقاضای محصولات گوشتی یکی از علل اصلی ادامه افزایش کشاورزی صنعتی است که به نوبه خود، به پیدایش شرایط مساعد برای تغییر کاربری زمین‌ها و شکوفایی این خفاش‌ها منجر می‌شود.

به گفته این تحلیل‌گران، جنوب شرق چین، ژاپن، شمال فیلیپین و تایلند مستعدترین مناطق در معرض خطر شیوع تصادفی ویروس‌اند.

بی‌توجهی به بحران تغییر اقلیم و از بین رفتن گونه‌های خاص جانوری، درختکاری‌های پراکنده به جای یک‌دست‌سازی و احیای پوشش جنگلی، تهدیدی برای سلامتی و جان انسان‌ها در آینده جهان است.

پایان پیام

نویسنده: نوید ولیزاده

کد خبر : 229654 ساعت خبر : 7:05 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=229654
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات