سال بلو نویسنده ای با سبک واقع گرا

سال بلو نویسنده‌ای با سبک واقع‌گرا

به گزارش گلونی تنها نویسنده‌ای که در طول عمر خود ۳ بار برنده جایزه کتاب ملی داستان شد.

این جمله وصف سال بلو نویسنده آمریکاییِ کانادایی تباری است که در ۸۹ سال عمری که داشت آثار زیادی نوشت و افتخارات متعددی چون جایزه پولیتزر داستان، نشان ملی هنر و جایزه نوبل در سال ۱۹۷۶ را به دست آورد.

بلو در چنین روزی یعنی دهم ژوئن ۱۰۶ سال پیش در سال ۱۹۱۵ در کبک کانادا متولد شد و در شیکاگو ایالات متحده آمریکا رشد یافت و پس از خواندن رمان کلبه عمو تام از هریت بیچر استو بود که تصمیم گرفت نویسنده شود.

او یهودی بود و اغلب شخصیت‌های رمان‌ها و داستان‌هایش را هم یهودی می‌آفرید. در طول جنگ جهانی دوم به خدمت نیروی دریایی درآمد و در طی همین دوران توانست اولین رمان خود، مرد معلق، را نوشته و به چاپ برساند.

سال بلو در رشته انسان‌شناسی و جامعه‌شناسی به تحصیل پرداخت اما ارتباط او با دانشگاه به تحصیل خلاصه نشد و توانست در بهترین دانشگاه‌های ایالات متحده آمریکا به تدریس بپردازد و ثمره این تدریس کتاب‌های ماجراهای اوگی مارچ، هرتزوگ و هدیه هومبولت بود.

او خود به عنوان نویسنده‌ای واقع‌گرا عقیده دارد که نتوانسته در داستان‌هایش انسانی نمونه را به تصویر بکشد و در واقع هیچ‌کدام از شخصیت‌های داستان‌هایش تحسین‌برانگیز نیستند.

یعنی رئالیسم این اجازه را به او نمی‌دهد و همچنین شیوه خود را شبیه به شیوه استاندال دانسته و خود را بارها در گریز به نویسندگان محبوبش یعنی ناباکوف و جویس یافته است.

در بیانیه جایزه نوبل ادبیات سال بلو آمده است؛ آثار او ترکیبی غنی از رمان پیکارسک و تحصیل دقیق فرهنگ زمانه ما هستند.

ترکیبی از فصول ماجراجویانه، تراژیک و گزنده که گفت‌و‌گوی‌های فلسفی آن‌ها را از هم جدا کرده است.‌ داستان‌های او از زبان همسفری است شوخ‌طبع با نگاهی نافذ که بیرون و درون زندگی را می‌کاود.

۵ آوریل سال ۲۰۰۵ اما سالی بود که این نویسنده پرکار و واقع‌گرای کانادایی چشم از جهان بست و جسمش در ماساچوست آمریکا باقی ماند.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

کد خبر : 230151 ساعت خبر : 9:08 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=230151
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات