مرگ اسکندر مقدونی و عملکرد جانشینان او

مرگ اسکندر مقدونی و عملکرد جانشینان او

به گزارش گلونی لشکرکشی‌های اسکندر به خصوص فتح سرزمین‌های تحت سیطره هخامنشیان و انقراض این دولت قدرتمند توانست توجه تمام جهان آن روزگار را متوجه خود سازد.

با این حال عظمت و شکوهی که اسکندر با توسل به شمشیر و استراتژی جنگی به دست آورده بود را از حیث کوتاهی عمر می‌توان به طلوع خورشید و غروب آن تشبیه کرد.

مرگ زودهنگام و ناگهانی فاتح جوان فرصت انتخاب جانشین را از او گرفت و همین‌طور باعث شد تا او نتواند مراتب اداری و حکومتی سرزمین‌های متصرفه را آن‌گونه که شایسته نیاز یک امپراتوری پر وسعت است، سامان دهد.

مرگ اسکندر مقدونی

این مرگ ناگهانی ۳۲۳ سال پیش از میلاد مسیح در حالی اتفاق افتاد که سرزمین گسترده او فاقد مرکزیت قابل اتکا بود و علاوه بر این نبود جانشین و گزینه‌های مناسبت برای آن پیکار و نزاع‌های متعددی میان سرداران و مردان نبرد اسکندر به وجود آورده بود.

پس از کشمش‌های پردردسر پردیکاس که حامل انگشتر شخص اسکندر بود به عنوان نایب السلطنه انتخاب شد تا شاهی قطعی یافت شود. هم‌زمان آنتیپاتر و کراتروس به ترتیب به عنوان فرمانده سپاه اروپا و فرمانده سپاه آسیا برگزیده شدند.

نخستین گامی که پردیکاس برداشت تقسیم ساتراپی‌ها میان سرداران و فرماندهان سپاه اسکندر بود.

او با این اقدام توانست سرداران را به مراد دل خود رسانیده و ناحیه حکومتی خود را نیز از گزند ناآرامی‌ها به دور سازد.

این عمل بیشتر در غرب امپراتوری صورت گرفت چرا که امکان بروز ناآرامی و آشوب در آن ناحیه بیشتر بود.

درنتیجه این اقدام پردیکاس سرداران اسکندر که گویا از پیش از زمان مرگ او با هم تفاهمی نداشتند سرزمین‌های متصرفه را بین خود تقسیم کرده و دیگر سیاست‌های اسکندر با آن چشم‌انداز وسیع و آینده‌دار را دنبال نکردند.

در جریان این تقسیم‌بندی‌ها مصر به بطلمیوس رسید و حکومت جانشینان او در آن سامان به بطالسه معروف گشتند.

تراکیه در اروپا نیز سهم لیسیماخوس شد و مقدونیه مشترکا به آنتیپاتر و کراتروس رسید.

اما این پایان ماجرا نبود‌. با تقسیم‌بندی‌های جدید نفرت‌پراکنی‌های نو و توسعه‌طلبی‌های تازه‌ای متولد شدند که غرب سرزمین‌های اسکندر را تا مدت‌ها در آشوب و آتش گرفتار کردند.

این آشوب‌ و نا‌به‌سامانی‌ها رفته‌رفته به مرزهای شرقی نیز رسید و نهضت اشکانیان از آن سر برآورد و توانست ساتراپ‌ها را از چنگ یونانیان بیرون آورده، آن‌ها را از خاک ایران خارج کند و امپراتوری پر قدرت اشکانی را بنا سازد.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 230411 ساعت خبر : 8:23 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=230411
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات