کتاب خون خورده و داستان پنج برادر

کتاب خون خورده و داستان پنج برادر

به گزارش گلونی داستان‌سرایی برای معرفی یک داستانِ دیگر کار سختی است و داستان‌سرایی برای معرفی‌کردن کتاب «خون‌خورده» نوشتۀ مهدی یزدانی‌خرم برای من کار سخت‌تری بود.

باید از کجا شروع می‌کردم از اینکه تاریخ پر است از…؟ یا از عشق‌هایی که مثل تکه‌ای از صلیب مقدس از دل کلیسایی قدیمی در اصفهان بیرون می‌آیند و خان و مان براندازند؟

باید از دهه ۶۰ می‌گفتم؟ از خون؟ یا بهتر بود که از محله نارمک شروع کنم؟ جواب یک نمی‌دانمِ بزرگ است.

چهارمین اثر یزدانی‌خرم نمونه موفق آمیختگی خیال است آنچه در تاریخ گذشته است. رمان، تاریخی نیست، اما دور از تاریخ هم تعریف نمی‌شود. قصۀ پنج برادر در خلال سال‌های ۶۰ تا ۶۷ شمسی است. برادرانی که گم شده‌اند؛ برادرانِ سوخته.

کتاب خون خورده را به صورت آنلاین مطالعه کنید

قسمت اعظم کتاب در دهه ۶۰ در خاک خون‌ریز و خون‌خواه خاورمیانه می‌گذرد، بااین‌حال نویسنده گاه‌گاهی گریزی می‌زند به روزگارانی که بسیار از آن‌ها دور شده‌ایم؛ به فتح بیت‌المقدس می‌رود یا حتی به سال‌های مشروطه.

شاید به این طریق می‌خواهد تأکید هرچه بیشتری بر این موضوع داشته باشد که این تکه خاک از بین تمامی اراضی زمین تکه پارچه‌ای است که جای آب، خون را به خود می‌کشد.

قرارگرفتن شخصیت‌های خیالی درون اتفاقات واقعی تاریخی و مکان‌هایی که شاید هر کدام از ما آن‌ها را دیده باشیم باعث چند چیز شده‌است؛ داستان روند باورپذیری را به خوبی طی کرده است، شخصیت‌ها با تناسب بالایی در متن داستان نشسته‌اند و هرکدام‌شان مراعات نظیر خاصی با این خاک و تاریخ دارند، وضع اجتماعی سال‌های جنگ و انقلاب برای خواننده، حتی خواننده‌ای که آن روزها را به چشم ندیده است هم نمایان می‌شود.

خلاصه داستان به گونه‌ای است که در طول خواندنش آدم مدام به خود یادآوری می‌کند که نویسنده بر چه کار سختی دست گذاشته است. کاری که از حیث داستان‌سرایی کامل به نظر می‌رسد.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 231727 ساعت خبر : 11:10 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=231727
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات