یهودیان ایران و سرگذشت آنان در این سرزمین

یهودیان ایران و سرگذشت آنان در این سرزمین

به گزارش گلونی پس از آنکه سرزمین اورشلیم به دست امپراتوری روم افتاد یهودیان به اجبار در گوشه و کنار جهان پراکنده شدند و همواره مورد اذیت و آزار پیروان ادیان و مذاهب دیگر قرار ‌گرفتند. یکی از سرزمین‌هایی که یهودیان به آن مهاجرت کردند ایران بود.

از آن روزها تا به الان حدود ۲ هزار سال است که یهودی‌ها در ایران زندگی می‌کنند و بدیهی است که با گذشت صدها سال ایران به وطن یهودیان تبدیل شده باشد و آنان چون سایر ایرانیان به کشورمان، فرهنگ، تاریخ و ادبیات فارسی عشق بورزند.

یهودیان ایران بیشتر در شهرهای شیراز، اصفهان و تهران سکونت داشتند و بیشتر به کار تجارت می‌پرداختند و به همین خاطر از ثروت زیادی برخوردار بودند و همین ثروت موجبات مورد تجاوز قرارگرفتن توسط مردم و حاکمان را فراهم می‌کرد.

نمونه‌ای از این تجاوز و دست‌اندازی را می‌توان در دهه پایانی سده نوزدهم (از ۱۲۸۶ تا ۱۳۰۰) مشاهده کرد. به دنبال فقر سراسری در اصفهان، کاشان، شیراز و کرمانشاه این دست از غارت‌ها افزایش یافت و به آشوب منتهی شد.

نمونه گسترده این آشوب‌ها در شهر اصفهان به وقوع پیوست. در اصفهان و در شیراز ایلخانان قشقایی در پس پرده یهودی ستیزی آتش تفرقه را شعله‌ور می‌ساختند و عاقبت موجبات بی‌خانمان شدن ۵۰۰۰ یهودی را فراهم آوردند.

با وجود اینکه اقلیت‌های دینی جزیه پرداخت می‌کردند و عملا حکومت‌ها موظف به تامین امنیت آن‌ها بودند، جز در مواردی اضطراری حاکمان ایرانی دست به حمایت از یهودیان نزدند و بلکه مشاهده شده است که از مهاجمان نیز حمایت می‌کردند.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

کد خبر : 227560 ساعت خبر : 2:11 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=227560
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات