آتش سوزی منطقه سردشت بر اثر حریق پسماند

آتش سوزی منطقه سردشت بر اثر حریق پسماند

مردم این شهر هنوز از بیماری‌های تنفسی ناشی از بمباران شیمیایی رنج می‌برند.

به گزارش گلونی در روزهای گذشته و با شروع فصل گرما که بسیاری از مناطق جنگلی ایران مثل زاگرس و جنگل‌های هیرکانی شمال کشور دچار آتش‌سوزی شده‌اند این بار مراتع منطقه سردشت استان آذربایجان غربی دچار آتش‌سوزی بر اثر حریق پسماند شده است.

آتش‌سوزی که طبق گفته افراد محلی همراه با بوی نامطبوع و دود غلیظ بوده و طبق اعلان رییس اداره محیط زیست شهرستان، هیچ دستگاهی برای سنجش میزان دی اکسید کربن منتشره در فضای زیست شهری در اختیار نبوده است.

این آتش سوزی در اطراف دشت در مناطق مَلاپیره بر اثر دپوی زباله شهر با جریان غالب باد از شرق (محل دپو و حریق) به غرب (شهر) اتفاق افتاده است.

آتش سوزی منطقه سردشت بر اثر حریق پسماند

نماشای گلونی را دنبال کنید 

سوزاندن زباله در نزدیکی شهرها یکی از مسائلی است که اگر طبق برنامه انجام نشود، می‌تواند مشکلات این‌چنینی را برای شهرها به وجود آورد.

همچنین مناطقی نظیر شهر سردشت که در نزدیکی جنگل‌های زاگرس قرار دارند، از اهمیت بیشتری برخوردارند.

چون شاید آتش‎‌سوزی در سایت‌های دفن زباله طبیعی به نظر برسد اما اگر مهار آن در زمان کوتاه انجام نگیرد، احتمال آن می‌رود که این آتش به مناطق جنگلی نزدیک آن سرایت کند و باعث از بین رفتن سایر مناطق جنگلی شود.

همچنین اگر مهار آتش به درستی انجام نگیرد، علاوه بر آلودگی هوا و محیط و بوی نامطبوع آن، احتمال آتش‌سوزی دوباره در این مناطق بالا می‌رود و این بار گسترش آتش به شهر و محل زندگی افراد وارد می‌شود.

گفتنی است سردشت با ۹۰ هزار هکتار جنگل و ۳۰ هزار هکتار مرتع بیشترین جنگل‌های آذربایجان ‌غربی را داراست؛ جنگل‌های سردشت جزو جنگل‌های زاگرس شمالی است که در طول بیش از ۵۰ هزار سال گذشته تشکیل شده و به لحاظ محافظت از منابع آب و خاک، تولید محصولات فرعی، ذخایر ژنتیکی، مصارف درمانی، توانایی‌های اکوتوریستی و ارزش‌های زندگی دارای اهمیت زیادی است.

مهم‌ترین گونه‌های گیاهی سطح جنگل‌های این شهرستان بلوط ایرانی، بنه، بادام وحشی، گلابی وحشی و سرو کوهی و بیش از صد گونه دیگر است.

سردشت در جنوب آذربایجان غربی و در امتداد مرزهای ایران با کشور عراق قرار دارد.

پایان پیام

نویسنده: سارا ملاعباسی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 233968 ساعت خبر : 3:52 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=233968
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات