آن شب شبی آمیخته با دلهره

آن شب شبی آمیخته با دلهره

توجه کنید که خطر لو رفتن داستان وجود دارد

به گزارش گلونی سال‌های زیادی است که در سینمای ایران تمایل به ساخت فیلم‌های ژانر وحشت فزونی یافته‌ است و فیلم‌سازان زیادی با وجود پر ریسک بودن این ژانر، آن را آزموده‌اند.

در این میان اما چه تعداد از این آثار واقعا در ژانر مذکور قرار گرفته‌اند و مخاطب با دیدن آن‌ها ترس و وحشت را تجربه کرده‌ است، خود بحثی مفصل است که در ابتدا نیازمند تفسیر و تحلیل این ژانر برای فیلم‌سازان علاقه‌مند به فعالیت در این حیطه است!

البته در این میان نمی‌توان از امکانات محدود فیلم‌سازان ایرانی و همچنین لحاظ حد و حدود‌های اعتقادی در کشوری اسلامی چون ایران گذشت، که ساخت فیلم‌های این‌چنینی که با اعتقادات مردم سر و کار دارد را سخت کرده‌ است.

آن‌شب فیلمی ترسناک، دلهره‌آور و معمایی به کارگردانی کوروش اهری و نویسندگی کوروش اهری و میلاد جرموز است که در سال ۱۳۹۷ تولید شده‌ و در بخش نگاه نو سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشته‌ است.

داستان فیلم از دورهمی چند خانواده ایرانی در آمریکا شروع می‌شود و پس از آن قصه پیرامون حوادث یک شب یکی از زوج‌ها، در هتلی متروک که در آنجا محبوس شده‌اند، می‌چرخد.

این فیلم که تقریبا می‌توان گفت اکثر مولفه‌های ایجاد ترس، از جمله فضای تاریک و وهم‌آلود، فیلم‌برداری نزدیک از صحنه‌ها، انتخاب موقعیت زمانی شب، موزیک دلهره‌آور و … داراست، سر و گردنی از استاندارهای آثار ژانر وحشت ایرانی بالاتر است.

نویسنده در طول فیلم هیچ نکته و جزئیاتی را‌ به تصویر نکشیده‌ است، مگر این‌که در صحنه‌های بعد به کمک او برای پیش‌برد داستان آمده باشند.

حضور شهاب حسینی نیز در این فیلم به عنوان تنها بازیگر مطرح این مجموعه، نقطه مثبتی در توفیق این اثر محسوب می‌شود که سبب دیده شدن فیلم در میان ده‌ها فیلم ترسناک ایرانی است که مخاطب وقتی برای تماشای آن‌ها نمی‌گذارد.

آن شب با وجود تمام نقاط قوت خود اما نتوانسته‌ است به سطح رقبای خارجی خود نزدیک شود و نه آن‌قدر ضعیف است که در طیف فیلم‌های ترسناک ایرانی قرار گیرد.

فیلم آن شب تلاشی در جهت کسب رضایت مخاطب ایرانی است که مذاقش به ترس و وحشت فیلم‌های خارجی که دست‌شان در به تصویر کشیدن نیروهای ماوراء طبیعی باز است، عادت کرده‌ و هر اثری را با نمونه غیرایرانی آن، بدون توجه به تفاوت شرایط فرهنگی و دینی، مقایسه می‌کنند.

فیلم آن شب را در فیلیمو ببینید

نقد سایر فیلم‌های داخلی و خارجی را در این لینک بخوانید

پایان پیام

نویسنده:‌ هانیه شریعتی

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 235504 ساعت خبر : 2:12 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=235504
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات