امیرکبیر و فرار ناجوانمردانه مغزها

امیرکبیر و فرار ناجوانمردانه مغزها

به گزارش گلونی ظاهراً امیرکبیر یک چیزهایی از اداره کردن کشور حالیش بوده. بنابراین جهت اداره مملکت برای ایشان نامه‌ای تنظیم کردیم که در آن دنیا بخوانند و پاسخ دهند.

امیرکبیر، صدر اعظم عزیز سلام

می‌گویند در اداره کشور کارآمد بودید. البته من معتقدم این کارهای دم‌دستی و پیش ‌پا افتاده مثل جلوگیری از رشوه‌خواری و کم کردن حقوق درباریان و به خصوص موضوع ساده‌ای مثل واکسیناسیون عمومی اصلاً نشان‌دهنده کارآمدی و لیاقت نیست اما به هر حال عده‌ای از شما تعریف می‌کنند و ما هم چون بلانسبت، خرمان همان بالای پل گیر کرده و به هیچ صراطی هم مستقیم نیست، تصمیم گرفتیم با شما درددل یا به عبارت دیگر مشورت کنیم.

امیرکبیر جان، نور به قبرتان ببارد ولی خوب است که نیستید و نمی‌بینید که نه تنها آلاله‌ها غنچه نکردند، بلکه کبوترها هم لج کردند و بچه نمی‌کنند. خلاصه می‌خواستیم مثل این روز را نبینیم که دیدیم که.

عارضم به خدمت‌تان که برعکس مقاصد ارزشمندتان در مورد دارالفنون جهت جلوگیری از خروج مغزها، در حال حاضر وضعیت طوری شده که بسیاری از مغزهای کشور حتی آویزان یک برادر قاچاقچی می‌شوند تا به سرعت از کشور خارج شوند. به نظر می‌رسد تا چند سال دیگر مغز، موجود ناشناخته‌ای در این کشور خواهد بود.

خلاصه به مرور باهوش‌ها رفتند و خنگ‌ها ماندند. اوایل، پذیرش این موضوع که «اگر من هنوز در کشور هستم پس خودم هم یکی از همان خنگ‌هام» برایم سخت بود اما بعد به خودم دلداری دادم که اصلاً دختر هر چه خنگ‌تر جذاب‌تر.

به هر حال با هر روشی که حساب کنید متوسط ضریب مغزی کشورمان دارد آب می‌رود و ضریب فلاکت رو به آسمان است. محاسبه ضریب فلاکت که آسان است. همین الان برویم سر کوچه و از هر کسی که رد شد بپرسیم فلاکت در این کشور از ۰ تا ۱۰۰ چند است، عددی پنج تا شش رقمی را با چاشنی الفاظی غیرقابل‌ پخش تقدیم‌مان می‌کنند. اما محاسبه ضریب مغزی کمی پیچیده است.

اگر از روش وزنی حساب کنیم یعنی جمجمه همه‌ را بشکنیم و همه مغزها را در یک کفه ترازو بگذاریم، ضریب مغزی صفر می‌شود چون دیگر کسی زنده نمی‌ماند و برگرداندن این همه مغز به کله‌ها حتی برای متبحرترین جراحان مغز و اعصاب هم امکان‌پذیر نیست. پس اصلاً از روش وزنی محاسبه نمی‌کنیم.

اگر بخواهیم با تست‌های سنجش هوش، متوسط آی کیو افراد جامعه را حساب کنیم باز هم نمی‌شود چون در حال حاضر به هر کسی بگویی بیا ازت تست هوش بگیرم، اولین واکنشش این خواهد بود که تست هوش کیلویی چند است؟ و وسط این بدبختی‌ها چه دل خوشی داری تو. بعد هم تا شما را قانع نکند که هوش ربطی به پولدار شدن و صاحب منصب و قدرت شدن ندارد، ول‌کنت نخواهد بود.

خدا نکند وسط بحث از دهنت بپرد که «شاید خدای نکرده، زبانم لال، روم به دیوار، هفت قرآن به میان، ارتباط کمرنگی بین میزان تحصیلات و هوش وجود داشته باشد.» آن وقت است که با خوابیدن خودخواسته رو به قبله، شأن و منزلت خود را حفظ خواهی کرد چون ماجرا از انیشتین که از مدرسه اخراج شده ولی خیلی هم باهوش بوده، شروع می‌شود و به بیل گیتس که از هاروارد اخراج شده ولی خیلی هم میلیاردر است ختم می‌شود.

به جز این دو روش، مدل دیگری برای محاسبه میزان مغز موجود در کشور بلد نیستم. پس بهتر است از روش معکوس استفاده کنیم یعنی آن مغزهایی که کم شدند را محاسبه کنیم.

برای اینکار ابتدا باید مطمئن شویم همه آنهایی که از کشور خارج شدند، حتماً مغز بودند. متأسفانه با نیم‌نگاهی به مسابقات آشپزی برگزار شده در آن سوی مرزها متوجه می‌شویم که بین آن مغزهایی که رفتند، ناخالصی هم زیاد بوده است.

خوب حالا که روش علمی برای اثبات این موضوع نمی‌ماند خواهش می‌کنم همین‌طور رفاقتی حرفم را قبول کنید که مغزها دارند می‌روند.

حال آمدم از شما راهنمایی بگیرم که چگونه جلوی خروج مغزها را بگیریم و از آن طرف مغزهای دیگر کشورها را هم بکشانیم این طرف. حقیقتاً بعد از برگزاری جلسات طولانی و متعدد با مسئولین امر که همراه با صرف پرتقال و موز و شیرینی زیاد بود، این راه‌ها به ذهن‌مان رسید:

۱- از تمام کسانی که می‌خواهند کشور را ترک کنند تست هوش بگیریم و اگر ضریب هوش‌شان بالا بود، ممنوع‌الخروجشان کنیم. البته شاید این روش جواب ندهد چون باهوش‌ها احتمالاً جواب‌ها را مخصوصاً غلط می‌زنند که فرار کنند.

۲- بچه‌ها را از همان دوران طفولیت خنگ بار بیاوریم که اصلاً تبدیل به مغز نشوند که بعد حسرت بخوریم که چرا رفتند.

۳- واژه «خارج» را کلاً از زبان و ادبیات فارسی حذف کنیم که هیچ‌کس نتواند بگوید دارم میروم خارج.

۴- قانونی در مجلس تصویب کنیم که اگر مغزها بیش از دو ماه متوالی خارج از کشور بمانند، مدارک تحصیلی آنها در داخل کشور باطل خواهد شد و دوباره باید تحصیل را از کلاس اول ابتدایی شروع کنند.

۵- همه مرزها را ببندیم. اینترنت و برق و آب و گاز را هم قطع کنیم تا همه به اصل وجودی خود در طبیعت بکر بازگشته و متوجه شوند که هرچه نیاز دارند درون روح خودشان قرار دارد و مهاجرت دردی را درمان نخواهد کرد.

۶- هر نوزادی به دنیا آمد از پدر و مادرش تعهد بگیریم که در صورت خارج شدن فرزندشان از کشور، فی‌الفور در خصوص تهیه بچه جایگزین با همان درجه هوشی فرزند خارج رفته اقدام کنند.

۷- قبل از آنکه هواپیمای مغزها از زمین بپرد، سوخت هواپیما را با شلنگ خارج کنیم یا چرخش را پنچر کنیم که نتواند بلند شود.

جناب امیرکبیر لطفاً جهت تسریع روند خدمت‌رسانی به مردم شریف ایران در اسرع وقت موارد فوق را اولویت‌بندی کرده و هیچ گزینه دیگری اضافه ننمایید چرا که افزودن یک راهکار دیگر مستلزم برگزاری مجدد تمام آن جلسات برگزار شده همراه با موز و شیرینی خواهد بود.

با تشکر (البته به نظر من تشکر کردن از یک مقتول معنایی ندارد ولی صرفاً برای آنکه در این شبکه‌های اجتماعی برای‌مان حرف درنیاورند قبول کردم که یک تشکر خشک و خالی بکنم.)

پایان پیام

نویسنده: یاسمن سعادت

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 233659 ساعت خبر : 3:54 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=233659
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات