برج نورآباد و شهرهای حامل آثار سلوکی و اشکانی

برج نورآباد و شهرهای حامل آثار سلوکی و اشکانی

به گزارش گلونی با ورود خاندان ساسانی به عرصه قدرت تمامی آثار به جا مانده از اشکانیان و سلوکیان که به زعم حکومت جدید بسیار دورتر از به‌دینی قرار داشتند، آگاهانه از بین برده شد.

علاوه بر تلاش‌هایی که ساسانیان در جهت از بین بردن آثار اشکانیان کردند، گذشت سال‌های طولانی نیز باعث از بین رفتن بخش زیاد دیگری از این آثار نیز شد.

در ادامه به شکل مختصر به آثار به جا مانده از دوره‌های سلوکی و بعد اشکانی، از جمله بناها، مجسمه‌ها و نقش‌برجسته‌ها می‌پردازیم:

همان‌طور که‌ گفته شد از سلوکیان آثار معماری نه چندان زیادی بر جای مانده است.

برج نورآباد

از جمله این آثار می‌توان به برج نورآباد اشاره کرد که به قرن دو و سوم پیش از میلاد مربوط است و گمان می‌رود آتشکده بوده باشد.

علاوه بر این به ویرانه‌های کنگاور مربوط به ۲۰۰ سال قبل از میلاد و ایکاروس در خلیج فارس، خرابه‌های بنای خشتی پایین صفه تخت جمشید نیز اشاره کرد.

این آثار به جا مانده غالبا معابد یونانی و یا آتشکده بوده‌اند.

از سلوکیان مجسمه‌ها و نقش‌برجسته‌هایی نیز برجای مانده است. نیم‌تنه موجودات یونانی چون سیلنوس و ساتیرها در دینور و مجسمه مفرغی سر ملکه لائودیکه، همسر آنتیوخوس سوم در نهاوند، مجسمه سنگی هراکلس، موجودی نیمه‌خدا، میرا و قهرمان و مجسمه مرمرین سر آفرودیت در تل ضحاک از جمله این مجسمه‌ها و نقش‌برجسته‌هاست.

شماری از آثار معماری اشکانی در کوه خواجه در سیستان و نسا، عشق‌آباد و ترکمنستان کنونی وجود دارد.

شهر نسا از یک شهر محصور شده و یک ارگ به ارتفاع ۲۰ تا ۲۵ متر و عرض ۵ متر تشکیل شده است و به دوره مهرداد اول اشکانی بازمی‌گردد به همین روی به آن مهرداد کَرد گفته می‌شود.

آثار دیگری نیز در قومسِ دامغان دیده می‌شود، که گویا به شهر صد دروازه، پایتخت اشکانی نزدیک بوده‌ است.

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 235333 ساعت خبر : 1:59 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=235333
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات