تالاب آق گل خشک شد

تالاب آق گل خشک شد

به گزارش گلونی طبق گفت‌وگوی معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان با ایرنا: «خشکسالی و کم آبی سبب خشک شدن زود هنگام تالاب آق گل شهرستان ملایر شد.»

تالاب فصلی آق گل، بزرگترین تالاب طبیعی ملایر در استان همدان است که با بارش‌های پاییز و زمستان پرآب می‌شد و تا اواسط تابستان نیز در آن آب وجود داشت.

این تالاب در سال‌های گذشته با بارش‌های شدید در فصل بهار پر آب شده و به وضعیت نسبتاً مطلوبی رسیده بود.

اما حالا به دلیل مشکلاتی مثل کمبود بارش، برداشت غیر مجاز کشاورزان از آب تالاب و مشکلات مدیریت منابع آبی سطحی و زیرزمینی زودتر از موعد مقرر خشک شده است.

تالاب آق گل خشک شد

تالاب آق گل محل زندگی گونه‌های جانوری مختلفی است، اما با توجه به خشکسالی پیش از موعد، گونه‌های جانوری آن هم از بین رفتند.

هرچند که مهدی صفی‌خانی معاون محیط طبیعی، درباره بعضی از این گونه‌ها نظیر ماهی کپور گفت: «ماهی‌های موجود در این تالاب گونه بومی نبوده بلکه برخی نهادها به صورت غیرمجاز اقدام به رهاسازی ماهی در این تالاب کردند و کپور ماهی‌ها از منابع غیرطبیعی وارد تالاب شدند.»

همچنین او به مشکلاتی نظیر دستکاری ارتفاع تالاب و ایجاد دیواره در حوالی تالاب اشاره کرد که فایده‌ای نداشته و صرفاً عمق تالاب افزایش پیدا کرده و عمر و ماندگاری آب درون آن کم شده است.

گفتنی است با توجه به کاهش بارش‌های امسال، عدم مدیریت صحیح مصرف آب کشاورزان اطراف تالاب‌ها و عدم نظارت صحیح بر عملکرد مدیریتی، تالاب‌های کشور روز به روز وضعیت نامطلوبی پیدا کرده و همگی در معرض خشکسالی قرار گرفته‌اند.

خشکسالی تالاب‌ها علاوه بر اینکه باعث از بین رفتن گونه‌های جانوری می‌شود، احتمال از بین رفتن کشت و زراعت کشاورزان و تشکیل کانون گرد و خاک را افزایش می‌دهد.

چرا که با خشکسالی تالاب‌ها، کشت‌های پرآب امکان‌پذیر نیست و با وزش بادهای فصلی و جا به جایی گرد و خاکِ زمین خشک شده تالاب‌، مشکلات و معضلات زیست محیطی دیگری اتفاق می‌افتد و طبیعت روی بی‌رحم خود را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

مرثیه‌ای برای تالاب آق‌ گل ملایر

حال بد تالاب آق گل ملایر+طنز شنیداری

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 234704 ساعت خبر : 1:50 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=234704
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات