فرجام تزارها در روسیه و پایانی بر حکومت پادشاهی

فرجام تزارها در روسیه و پایانی بر حکومت پادشاهی

به گزارش گلونی تاریخ تزاران روسیه را به دو دسته تقسیم کرده و مقابل هم قرار داده است.

دسته‌ای از امپراتوران و امپراتریس‌های قدرتمند و اصلاح‌گر چون پتر کبیر و ملکه کاترین کاترین و دسته امپراتور فاجعه‌پرور چون نیکلای دوم.

دوران نیکلای دوم دوران زوال و سقوط خاندان رومانف بود. در این دوره بود که جنگ ژاپن با روسیه اتفاق افتاد و بر دشواری زندگی و نارضایتی مردم افرود.

مجموعه نارضایتی‌های مردم سال‌ها بود که بذر انقلاب را در خاک روسیه کاشته بود و اقدامات نابخردانه تزار وقت روسیه بر سرعت رشد و نمو این بذر افزود.

فرجام تزارها در روسیه

نیکلای دوم برای ایجاد حس وطن‌پرستی و میهن‌دوستی در بین مردم و از بین بردن اندیشه انقلاب مقدمات جنگ با ژاپن را فراهم آورد و با وجود تمامی امیدهایی که به شکست این قدرت تازه از خواب برخاسته آسیای شرقی داشت، خود صاحب این شکست شد.

چندی بعد سربازان روسی که در جبهه‌های شرقی نتوانستند کاری از پیش ببرند، گلوله‌های خود را نثار مردم روسیه کردند. با این حال روسیه از انقلاب گریزی نداشت و خیلی زود به دست بلشویک‌ها دچار آن شد.

با روی کار آمدن بلشویک‌ها خاندان رومانف از کار کنار گذاشته شده و دستگیر و زندانی شدند. گمان می‌رود با آغاز جنبش روس‌های سفید که ضد انقلاب بودند، حساسیت‌ها بر خانواده رومانف افزایش پیدا کرد.

این سخت‌گیری و حساسیت منجر به این شد که در ژوئیه ۱۹۱۸ نیکلای دوم و همسرش به همراه پنج فرزند و پرستار و پزشک‌شان به دستور بلشویک‌ها تیرباران شدند.

بعدها گفته شد که لنین فقط دستور اعدام تزار را داده بوده است و اعدام‌کنندگان بی‌اطلاع او سایر اعضای خانواده را اعدام کردند. در هر حال آخرین بازمانده‌های خاندان رومانف از بین رفتند و جسد آنان هم در اسید حل شد و هرچه باقی ماند به خاک سپرده شد.

بعدها آنچه از اجساد آنان باقی مانده بود، در سن پترزبورگ دفن شد و خانواده‌ای که روزگاری دشمن مردم روسیه بودند، لقب قدیس دریافت کردند.

درباره تاریخ روسیه بیشتر بخوانید

پایان پیام

نویسنده: کیمیا قنبری

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 235857 ساعت خبر : 11:06 ق.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=235857
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات