طرح احداث تله کابین ناهارخوران گرگان تایید شد

طرح احداث تله کابین ناهارخوران گرگان تایید شد

به گزارش گلونی مریم شهبازی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی، در صفحه شخصی خود نوشت:

«دیروز روز تلخی بود، آخرین جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور در مورد احداث تله ‌کابین جنگل ناهارخوران گرگان در تاریخ هفت تیرماه، در زمانی تشکیل شد که چندی قبل بیش از پنجاه نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی و انجمن‌های مردم نهاد و سمن‌ها طی نامه‌ای با این طرح مخالفت کرده بودند.

دیروز در این جلسه در مورد مشکلات طرح، اطلاعات و مستنداتی را به کمک دوستان دانشگاهی و براساس ابعاد طرح آماده کرده بودیم در گزارشی به نمایندگی از اعضای هیات علمی ارائه شد.

در مقابل موافقان اجرای طرح با کوچک نشان دادن تبعات محیط‌‌ زیستی و ارائه اطلاعات دروغ در مورد ترافیک و … خواستار اجرای هرچه سریع‌تر آن شدند و این موضوع را درخواست عمومی مردم! عنوان کردند.

در هر صورت اگرچه قرار شد در کمیته‌ایی موارد ابهام مجددا مورد بحث قرار گیرد ولی متاسفانه عملا طرح تایید شد.

این طرح در حالی تایید شد که:

– برخلاف ادعای مجریان طرح که فقط سه درخت ممرز قطع خواهد شد، با محاسبات اولیه ما و براساس درصد پوشش گیاهی اعلام شده توسط خود آقایان، با انجام این طرح و تعریض جاده دسترسی (برای حمل تجهیزات و دکل‌ها) صدها درخت ارزشمند ممرز، بلوط و … قطع می‌شود، در بخش‌هایی از جنگل هیرکانی که موزه زنده و متعلق به دوران سوم زمین‌شناسی با قدمت بیش از پنجاه میلیون سال است.

– برای احداث فونداسیون‌های این تله‌ کابین هزاران تن خاک نباتی برداشته شده و هزاران تن بتن ریخته خواهد شد.

– احتمال زلزله‌خیزی منطقه به گزارش خود مشاورین طرح بالاست.

– برای اینکه گزارش ارزیابی اثرات محیط‌ زیستی انجام نشود، ابعاد طرح را کم‌تر از پنج هکتار ذکر کردند در حالی‌که براساس مشخصاتی که در خود طرح بود، با احداث ایستگاه میانی و مقصد و نصب هفده دکل مساحت اشغال طرح حداقل شانزده هکتار است و مسئله مهار آب‌های سطحی و دفع پساب و همین‌طور قطع درختان اساسا در طرح دیده نشد.

– در حال حاضر تراکم گردشگر بیش از ظرفیت برد محیط زیستی منطقه وجود دارد و ساخت تله‌ کابین در این منطقه هیچ توجیهی ندارد بلکه موجب ایجاد مشکلات ترافیکی بزرگ و موارد دیگر می‌شود.

کسانی که این طرح را برای استان تصویب کردند و با لابی‌گری به نظرات فنی و دقیق دانشگاهیان دهن کجی کردند، در پیشگاه تاریخ باید پاسخگوی این مشکلات باشند.

اگرچه موضوع به همین جا ختم نخواهد شد و نیات پشت پرده این طرح برای زمین خواری، رانت خواری و احداث جاده و … قضاوت خواهد شد.»

پایان پیام

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 233156 ساعت خبر : 2:38 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=233156
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات