آشنایی با تمدن مصر و شیوه حکومتی این سرزمین

آشنایی با تمدن مصر و شیوه حکومتی این سرزمین

به گزارش گلونی تمدن یا شهرآیینی، یا شهرمندی به هر جامعه پیچیده که دارای ساختارهای یکجانشینی، طبقه‌بندی اجتماعی، شکلی از مدیریت و ساماندهی اجتماعی و سامانه نمادین ارتباطی همچون دستگاه نوشتاری باشد گفته می‌شود.

واژه تمدن، یا شهرمندی که در فارسی افغانستان به آن مدنیت می‌گویند، گونه پیشرفت یافته جامعه یا سازمان انسانی را بازگو می‌کند و اشاره به تکامل و پدیداری روابط و پیوندهای مردمانی دارد.

مصر باستان به تمدنی در شمال شرقی آفریقا در دره رود نیل گفته می‌شود که در بازه زمانی میان ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد تا زمان تسخیر مصر بدست اسکندر مقدونی وجود داشت.

تاریخ مصر به سه دوره تقسیم می‌شود: دوره پادشاهی قدیم، دوره پادشاهی میانه و دوره پادشاهی نوین.

یگانگی و اتحاد سیاسی مصر با یکی شدن دو قلمروی مصر سفلی و مصر علیا با هم بود. با این وحدت سیاسی تاریخ مصر وارد مرحله‌ای شد که یک سلسله پادشاهی‌های و امپراتوری‌های بزرگ و یک قلمرو وسیع را در تاریخش ثبت کرد.

هر چند تاریخ مصر دوره باستان و در طول دوره بلند تمدنی‌اش بارها تسخیر و تصرف و تسلط را به وسیله فرمانروایان بیگانه تجربه کرده که یکی از آنان همزمان با تاریخ ایران در دوره هخامنشی است و توسط کمبوجیه صورت گرفت.

بیشتر مصری‌‌ها به دلیل موقعیت جغرافیایی این سرزمین و وجود رود نیل در کشتزارها به کار کشاورزی مشغول بودند. سفالگری هم از دیگر پیشه‌های مردم این سرزمین بود.

بافت الیاف کتانی و تولید پارچه‌های کتانی یکی دیگر از فنونی است که در این دوره در این سرزمین رواج داشت. زندگی به سبک قبیله‌ای در مصر پایه روابط بود و هر دهکده‌ای به صورت مستقل در یک منطقه قرار داشت. همه فراعنه دودمان دوازدهم آمنمهات یا سسوستریس نامیده می‌شدند.

در این دوره پایتخت از طیوه به ممفیس انتقال داده شد. اگرچه ثروت‌های طبیعی و استخراج از معادن سنگ و کار سخت در معادن نوبی و سودان سهم بردگان و مردم فرو دست بود اما از همه این آبادانی‌ها و ثروت های فراوان موجود در این سرزمین پر نعمت تنها جمع کوچک و عده کمی از مردم مصر از آن بهره می‌بردند و اکثر مردم مصر در فقر و تنگدستی بودند و ثروت و رفاه اقتصادی و امنیت سهم همان عده قدرتمند جامعه مصر بود.

خط به جا مانده از این تمدن
خط به جا مانده از این تمدن

پایان پیام

نویسنده: فاطمه نصیری راد

خرید از سایت‌های معتبر با کد تخفیف گلونی
کلیک کنید

کد خبر : 234567 ساعت خبر : 9:33 ب.ظ

لینک کوتاه مطلب : https://golvani.ir/?p=234567
اشتراک در نظرات
اطلاع از
0 Comments
Inline Feedbacks
نمایش تمام نظرات